Vad DoS-angrepp mot svenska medier kan indikera

2/20/2010

Något jag då inte uppmärksammade och egentligen inte följt upp vad man upptäckt om dem men noterade nu när jag följde upp rörande Svante Nygren som jag hade för mig börjat vid det här nya som heter Krisberedskapsmyndigheten är att en del svenska medier utsattes för denial of service angrepp under 2009. Att utan fakta eller information spekulera om orsakerna är givetvis omöjligt specifikt däremot kan man med viss kännedom om större rörelser och allmänna företeelser peka på sådana möjligheter.

Ett motiv till denial of service angrepp som egentligen aldrig diskuteras men som jag tror kan ha varit fallet flera gånger åtminstone 2009 är att likt trollkarlen röra en handen för att göra något som inte lika lätt noteras. En effekt av denial of service mot vissa typer av tjänster är trots allt att både det ena och det andra kan börja fungera segt eller gå ner, rent av slås av. Följande två artiklar är relevanta här:

Bortstädad avlyssning bakom DoS-angrepp?
Fortfarande aktiva avlyssningsnät i UK?
Att titta på siffror istället för att tänka

Just den sista är läsvärd och träffade som vi nu vet precis i mitten av problemet.

Även om möjligheten kanske i enskilda fall är mindre trolig är den viktig att beakta. En situation vi absolut inte vill ha är att:

Större svenska medieaktörer är avlyssnade.

Även om denial of service kanske känns mer genant och märks mer är avlyssning mycket farligare.

Det finns givet dom speciella omständigheterna 2009 givetvis andra möjliga orsaker liksom alla för denna typ av angrepp normala. Att bedöma det utan att ens brytt mig i att läsa vad som rapporterats i media är självklart omöjligt.

Mer läsvärt:

Att lära medan man inför skydd mot internet warfare är bättre
Aurora visade hur strömförsörjning kan angripas
Internetsäkerhet 2010 och framåt

0 kommentarer

Kommentera