Arbetet med Hedonimeter går framåt

2/19/2010

Arbetet på min samlade metodik runt påverkan av riktad information (t.ex. reklam, marknadsföring, debattartiklar m.m.) går framåt. Här tog jag några exempel från några olika områden där det gått bra att peka ut faktorer likartade med för övrigt. Trevligt är också att det kommer många bra studier publicerade som fyller igen viktig "bevisning" som saknas som senast från det föredömligt välskötta lärosätet Duke University som också klarar att leverera ytterst menar jag värdefull forskning:

1. The Journal of Neuroscience - Studien sammanfattad:

Distinct Value Signals in Anterior and Posterior Ventromedial Prefrontal Cortex

2. Forskningsnyhet vi publicerade på Nyfiken vital:

Ekonomiskt värde i foton med ansikten går att beräkna

3. Diskuterad avseende Hedonimeter:

Att beräkna generella värden av vissa typer av faktorer

Dessutom förutom föregående lär jag diskutera den studien i troligen två till inlägg avseende dess betydelse för olika tillämpningar (bl.a. på stämningshöjande påverkan av vissa typer av filmklipp och foton).

Exempel på hela eller delar av metodiken tillämpad på logga eller reklamskyltar finns nedan:

McDonalds demonstrerar effektiv reklam
Logga för Viking line analyserad

För ett dataspel i:

Därför är Kingdom Hearts populärt

Något lustigt men egentligen ganska självklart är att metodiken jag arbetar på för ett samlat synsätt på reklam och marknadsföring också går att tillämpa på musikvideo. Självklart därför att jag egentligen sätta den grundläggande teorin utifrån hur jag underbyggt från forskningen men då också mycket i en "chansning" på hur musik verkade i hjärnan. När det sedan gäller det visuella skiljer det sig ju inte från en reklamfilm avseende påverkan.

Ett intressant exempel där musik och reklamfilm "kombineras" är:

Madonna i reklam för Mitsubishi - Causing A Commotion (1987)

Ett till trevligt exempel på musikvideo där jag pekade ut några faktorer utan kvantifiering är Rich girl' med Gwen Stefani:

Gwen Stefani - Rich girl'

"Come together all over the world
From the hoods of Japan, Harajuku girls
What, it's all love
[...]
Chicks that blew ya mind, ding, it's the second round
(Original track and ting, mmm)
You know you can't buy these things (no)
See Stefani and her L.A.M.B., I rock the Fetish
People, you know who I am"


Foto: Jelene Morris Licens: CC by 2.0

0 kommentarer

Kommentera