Cyber Shockwave visar på två problem

2/17/2010

Givetvis är det omöjligt för mig att avgöra vilka problem Cyber Shockwave kan ha indikerat. Från den information som publicerats känns det ändå som att två tydliga problem kanske finns och självklart är det problem som sedan länge är välkända (annars vore det just svårt att se dem från det lilla som är offentligt):

1. Nyckelpersoner har inte tänkt igenom eller saknar dokumentation om det samma hur man ska hantera olika troliga angreppsscenarier.

2. Hur samband ska hanteras i situationer där funktionalitet man vant sig vid alltid finns dött lämnar en del att önska.

Det är också samma problem jag tog upp i:

Att lära medan man inför skydd mot internet warfare är bättre (2/16/2010)

Enligt Information Week Government kommer senaten diskutera åtminstone närliggande frågor mycket snart men oavsett vad som är känt om det skulle det förvåna mig om de åtminstone inte följer upp Cyber Shockwave:

"The U.S. Senate Committee on Commerce, Science, and Transportation next week has scheduled a hearing to discuss the next steps to protect critical infrastructure from attacks like the one simulated."

Från: Cyberattack Drill Shows U.S. Unprepared

Trots ev. problem Cyber Shockwave kan ha visat är skillnaden enorm mot för bara kanske sex månader sedan när dom här frågorna inte seriöst beaktades eller testades övergripande. Just nu kan vi alla se ett antal åtgärder som för mig i alla större fall känns helt riktiga. I mycket tror jag att det kommit ner till den grupp som sattes upp i DHS för att se över frågorna i kombination med de större satsningar DoD gjort.

Relaterat

Mer om red teaming på min Pryltrend:

Rött och blått krigar ofta mot varandra (1/10/2010)

Exempel på satsningar jag menar visar på att utvecklingen går rätt väg:

DHS skapar Wiki för säkerhetsfrågor (8/15/2009)
Google nu i National Cyber Security Alliance ledningsgrupp (8/13/2009)
Janet Napolitano öppnar DHS för dialog (8/05/2009)
U.S. military hanterar sociala nätverk (8/05/2009)
$30 miljoner US till anti-censur lösningar (7/26/2009)

0 kommentarer

Kommentera