SEO: Nu har vi haft PR-export

4/03/2009

Igår hade jag access problem med min ISP vilken är Comhem. Det har säkert med Comhem att göra och inte något som helst med Google:s uppdateringar. Fast det har sammanfallit bra väldigt länge för mig (se t.ex. bloggat här Vad uppdaterade Google idag?). Kanske Google skickar en hel del data till sina lokala servrarna hos Comhem vilket kanske Comhem inte klarar att hantera p.g.a. sunkig infrastruktur?

Hur som helst eftersom en PR-export var väntad tog surfade jag runt när nätet vaknade och tittade på diverse sajter. Och vi haft PR-export ^^ Ser ändrat PR på flera saker som är mitt liksom på andras sajter.

Vilket datum slutade PR-exporten?

Tittar vi på nyheter publicerade på Psykbryt,com (ej min), Nyfikenvital.org, Disruptive.nu (ej min) och SEOtaktik.com får vi (0 kan indikera både 0 och grå) en indikation:

2009-03-13 Psykbryt Konsten att notera med stil 3
2009-03-13 SEOTaktik Google Translate översätter "promiskuös" till "IMMORAL" (-__-) 3
2009-03-13 Nyfiken vital Hatha Yoga bra för äldre rädda för att ramla 4
2009-03-14 Psykbryt Och kastratsången ljuda bland stjärtgossar och spännbögar 3
2009-03-14 Nyfiken vital Kalcium gör det lättare att gå ner i vikt (Kul foto på en KO!) 3
2009-03-14 Disruptive Bloggare är amatörer! 0
2009-03-15 Psykbryt.com Jag behöver inte veta vem du är 0
2009-03-15 Disruptive Entreprenörskap som trend! 4
2009-03-15 Nyfiken vital Det oväntade stimulerar inlärning 3
2009-03-15 SEOTaktik.com Strange Twitter error I got 0
2009-03-16 Nyfiken vital Språkförmåga hos barn ökar av pianoundervisning 0
2009-03-16 SEOTaktik Statbrain.com: Uppskatta antalet besökare på sajter 2
2009-03-16 SEOTaktik Reinforced learning and web stores 0
2009-03-18 Disruptive Blondinbella: Är hennes blogg hackad eller fullänkar hon medvetet? 0

Det enda som avviker är Statbrain.com: Uppskatta antalet besökare på sajter på SEOTaktik.com som fick PR 2 trots sent datum. Jag är lite Osäker på vad orsaken till det är men det är säkert normalt. Egentligen skulle man titta på några till bloggar men jag ids inte.

Är Google toolbar PR bra?

Jag tycker det är enormt bra. Flera saker när det kommer till länkar påverkar toolbar PR positivt men ranking "negativt" (åtminstone i den meningen att det inte tillför något). Det är ungefär som bloggföljare, Technorati-ranking, Twingly-ranking m.m. Särskilt bloggare uppfattar det som viktigt och tränar sig till att öka det och tittar inte på trafiken. Det är lättare att lyckas med de här måtten - åtminstone upp till "medelnivå". Det ger implicit mer trafik till de övriga. Trafik kräver att man tänker mer långsiktigt och kan vänta på belöningen (om man inte har budget att lägga på marknadsföring).

Samtidigt kan man faktiskt ha nytta av toolbar PR:

1. Man kan se problem med internlänkning. På Nyfiken vital hade jag t.ex. en lång period av prokrastinering kring att sätta fasta länkar från ämnesrelevanta huvudsidor till forskningsnyheter på Nyfiken vital. Nu kunde jag se en effekt på -> Dags att prioritera så att man inte tackar nej till trafik i onödan.

2. Om du tittar på någon annans blogg och du ser att den har "låg" trafik (d.v.s. mest socialtrafik) indikerar PR väl hur "bloggsocial" den är.

SEO på SEOTaktik.com

I arkivet finns flera bra bloggpostningar att läsa: Arkiv / Sidkarta. För nybörjare kan följande vara värt att läsa:

Några betydligt mer analyserade bloggpostningar är:

0 kommentarer

Kommentera