Och där kom den tydliga vändningen

4/03/2009

Vad en del ev. kommer ihåg menade jag väldigt tydligt att vi skulle se en tydlig vändning i krisen under början av 2009. En vändning är en vändning och inte att vi går direkt in i stark tillväxt. Tvärtom kommer arbetslösheten släpa efter och troligen öka lite. Samtidigt om jag säger att den ska vara tydlig så ska den också vara tydlig för att jag ska ha haft rätt. Så hur har det blivit?

Ökad industriproduktion - Ingen valutabrist

Tja industriproduktionen har nu börjat öka i flera områden där de gått ner under krisen. Och tydligt. Det gäller först och främst Kina [Red. Och åtminstone jag Välkomnar våra nya Härskare. /Hans] som släppt sina siffrorna (även om jag misstänker att de "släpar efter"). Men det gäller också andra lika viktiga regioner vilket vi kanske återkommer till när de släppt sina rapporter.

Hur kom jag fram till denna prediktion?

Så vad byggde jag min prediktion på? Och så direkt efter att krisen blev mer synbar?

Egentligen bara följande:

  1. USA har alltid haft billig inlåning.
  2. Det gäller inte minst via skatteparadisen i Karibien.
  3. $ är handelsvalutan och $ köps därför -> Fria pengar till USA.
  4. USA konsumerar upp det.
  5. De konsumerar lite extra och men får igen det på att sälja iväg lån (eller asbestföretag) till mycket sämre affärsmän i Europa som samtidigt förhoppningsvis lär sig något <-- Absolut inget fel i detta! Har fungerat strålande så många år.
  6. Men Europa och världen vinner så mycket på USA. Världen behöver ekonomisk och politisk ledning och det är USA.
  7. Ett antal år under Bush II lade USA ett stort antal $ utomlands.
  8. $ är handelsvaluta och är därför något som går utmärkt att samla i hög och det gjorde många.
  9. Att lära upp Europa i due dilligence kan ibland vända snabbt om man helt förklarar junk-bond-köparna imbecilla och Deutsche bank m.fl. slutade köpa.
  10. Samtidigt hade Kina strategiskt samlat på sig enorma mängder $. Enorma mängder. Under många år.
  11. När valutabristen började märkas bildade Kina vad så vitt jag vet är en av världens fem största internationella fonder.
  12. Kina började handla i amerikanska finansföretag.
  13. Ka-Boom...

Samtidigt på det hade vi strukturproblem i begränsade branscher. Branscher som underpresterat genom att övrig ekonomi varit vana att "ge dem" pengar (och inga små pengar jfr. alternativen) utan tydligt mervärde. Det gällde bland annat för att ta två exempel:

  1. Media och mycket olyckligt genom att varenda tidningskribent orolig över sitt jobb överdrev varenda ekonomisk siffra som världens ekonomiska undergång. Det är bara att ta fram valfri morgontidning eller Metro och jämföra med hur de bevakade förra krisen. Att de läxar upp inkompetenta bankchefer är bra men i övrigt...
  2. Bilindustrin. Det är bara vana (och dumhet) som får folk att betala enorma summor i ett föremål som onödigt mycket förstör framtiden för barnen samtidigt som den tappar hysteriskt i värde. När nu samma värde går att köpa för en strunt summa. Problemet med bilindustri är att folk upplever det som enterprice, big-business & viktigt fast det är mer eller mindre betydelselöst för ekonomin, Visst Sverige ska vara glada för att amerikanska industrier sponsrade ett litet antal arbetstillfällen i Sverige några år men det är ingenting som varar och det är ingenting vi behöver.

Kina fick vad de ville och världen blev trots det bättre

Kina tog enorma förluster på sina amerikanska finansspekulationer. Men i en marknad där valutabrist råder där det dessutom blir direkt destruktivt att trycka pengar var ju inte det ett problem. Kina var (är/2) det enda aktören i världen som hade (har/2) valuta att sälja (d.v.s. låna ut). Därmed kunde de också få allt annat de önskade d.v.s möjlighet att projisera makt internationellt. Sådant de inte klarade att be om innan (Kina är ett osäkert land).

Även om jag inte är någon vän att Communist China tycker jag inte att det är fel att de får större inflytande i världsekonomin. De efterfrågar det därför att de tror att det kommer ge dem kontroll. I verkligheten kommer det innebära ökad reglering och kontroll även av Kina. Jag känner starkt att det är positivt och så mycket bättre än en makthavare som står utanför och utövar makt i smyg på icke konstruktiva sätt. Och det som är det största problemet med Communist China d.v.s. att de torterar, mördar och fängslar sina medborgare för att de är medlemmar i fackföreningar, demonstrerar, skickar insändare, står tyst i en park o.s.v. kommer inte försämras av det.

Vi kan redan se positivt värde av detta. Klimatfrågan är oerhört viktig. Den är mycket prioriterad och en vändning i hur Kina prioriterar är väntad att bekräftas. Därmed blir ju givetvis ingenting löst över en natt men det är bättre. Mycket bättre.

Här vände och slutade krisen

Nu har Kina fått vad de önskat. Att det skulle ta längre tid än så här var ingenting jag kunde tänka mig. Snarast hade jag räknat med att det skulle vara klart tidigare (säg februari - mars) men jag fick inte in presidentvalet i USA rätt tidsmässigt (startsträckan). Nu har Kina fått vad de önskat och valutabristen är löst. Och vi har fått den tydliga vändningen. Här slutade krisen.

En eloge till Obama och Clinton som hanterat allt klockrent och bättre än någon kunnat förvänta! Enormt bra arbete.

Edit: PS
Några har jag hört oroat sig över hungerkraveller (och liknande strunt) och ökad fattigdom o.s.v i 3-världen. Lyssna på vad Brown, UK, säger. Han har garanterat att det inte kommer ske. Vad som krävs och kommer krävas för 3-världen kommer göras tillgängligt.

-

11 kommentarer
Fiona sa...

Hej Mannen,

Annorlunda och intressnat analys.
Men det är mycket du missat. Förstår också att du aldrig läst nationalekonomi på någon högre nivå. Eller handlat finansiella instrument på högre nivå. För allt går i vågor. Vi har en tillfällig våg upp just nu. Den varar i kanske 1 dag - 4 veckor till. Sedan kommer smällen neråt igen. Du har ingen förankring i verkligheten med att finanskrisen ska vara över så snabbt. Jag är ute och ser hur företagen lider och det är på väg neråt, ännu mer, åtminstone i Europa. USA har nog sett det värsta, men risken för konkurs för GM är relativt stor. Det kommer att sätta sina spår i USA.

2009-04-04 03:49
Swedish Research sa...

Nu ska vi se vad du skriver för strunt:

"Du har ingen förankring i verkligheten med att finanskrisen ska vara över så snabbt."

Jag påstår inte att krisen är över. Hela poängen är att det är vid den här punkten vi fick den tydliga vändningen.

Sedan skriver du:

"Vi har en tillfällig våg upp just nu. Den varar i kanske 1 dag - 4 veckor till."

Fast du vet jag inte alls vad du menar. Är det industriproduktionen i Kina som du tror har ökat 1 dag till fyra veckor en dag och någon klarat att mätt det? Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar med det så det är svårt att kommentera (-__-)

Nedan har vi en underlig kommentar till:

"Jag är ute och ser hur företagen lider och det är på väg neråt, ännu mer, åtminstone i Europa,"

Vilken bransch pratar du om här? Vilka företag refererar du till?

Kommentaren är ett klockrent exempel på så mycket rapportering vi sett ett under krisen. Den är helt intet sägande och går heller inte att få meningsfull. Fiona klarar inte att göra någon bedömning av krisen utifrån vad hon ser. Hur skulle hon som en person klara det. Trots det tror både hon och en massa andra journalister att de klarar det.

Istället får man som jag göra t.ex. ta sig en titt på industriproduktion i regioner man kan anta vara andra och tredje derivata.

Sedan avslutar Fiona med att först skriva:

"USA har nog sett det värsta, men risken för konkurs för GM är relativt stor. "

Sedan lägger hon till "kommer att sätta sina spår" som att det är något som verkligen kommer ske.

Återigen ingenting som i någon del är underbyggd men typiskt oseriös nyhetsrapportering under krisen.

Fiona påstår att risken för konkurs för GM är relativt stor. Vad bygger hon det på? Och varför skulle det vara en nackdel för USA? Bara antaganden.

2009-04-04 13:44
Swedish Research sa...

PS

Dessutom ser jag gärna att Fiona tar och reder ut om hon har egna investering och i så fall hur de ser ut. Själv kan jag säga att jag inte har några pengar på börsen.

2009-04-04 13:48
Anonym sa...

Fiona: Vad du ser här är inte så viktigt jämfört med Asien. Det är i Kina krisen slutar. Hans kontaktnät där via demokratirörelsen är unikt.

2009-04-04 14:56
Anonym sa...

Hans: Hur säker är du på att de låtit siffrorna släpa efter?

2009-04-04 14:58
Swedish Research sa...

Att få & tolka den "riktiga" statistiken beskrivs bäst med Britney Spears Toxic:
www.youtube.com/watch?v=RvmWTSeJhJU

2009-04-04 15:19
Anonym sa...

Hans: Tack! Hur bedömer du risken för allvarligt utbredda kravaller?

2009-04-04 15:24
Swedish Research sa...

Det är svårt att bedöma och kanske ännu svårare att förklara bedömning & vad den bygger på.

Men jag gör ett försök så du nöja dig med den som den är utan följd frågor:

1. Tibet är Tibet och vi har sptidda kravaller också vid kusterna som vanligt.

2. Jag tror inte att något centralt organ kommer understödja ett allmänt uppror.

3. Orsaken till det är att jag bedömmer att man inte ser att du går att få i hamn 2009 och knappast heller 2010.

4. Inte heller går det att få stöd för det internationellt genom att det äventyrar hela världsekonomin. Det drabbar även ett befriat Kina.

5. Däremot är risken naturligtvis hög att vi kommer se mer utspridda kravaller. Men det kommer inte ha någon större betydelse.

2009 blir det år av politisk stabilitet i hela Asien.

Och som jag sagt är jag nöjd med den position Obama tagit i världspolitiken. Det makt-vacuum vi hade i Asien slutade med Clintons rundtur och åtminstone jag bugar för våra nya härskare.

2009-04-04 15:29
Anonym sa...

Hans: Tack för att du tog dig tid.

2009-04-04 15:31
Swedish Research sa...

Np,

Poängen med inlägget var ju trots allt ändå att lagom diskret peka på att vi nu har politisk stabilitet i Asien-frågan.

2009-04-04 15:33
Swedish Research sa...

Men nu ska jag ta en promenad och hjälpa ett äldre par med trädgårdsarbete så ev. nya kommentarer får vänta till i morgon.

2009-04-04 15:34

Kommentera