SEO: Google och subdomäner

4/09/2009

Jag är egentligen ingen expert på hur Google hanterar subdomäner (Nyfiken vital har bara två och en ska tas bort mycket snart) men en del har man ju lagt märke till när man söker. Därav tog jag och besvarade en fråga på Bloggy.se eftersom jag blev uppmanad:

Nedan har vi min diskussion något ändrad i mindre detaljer kring struktur och språk.

Huvuddomänen är ju naturligt oftare starkare och har lättare att ranka.

Just någon nackdel med länkar till subdomänen finns knappast. Däremot om det är länkar som du annars hade fått på hvuuddomänen på något aktuellt för samma nyckelord är ett problem att du sprider ut länkkraften. Å andra sidan kan ju subdomänen få länkar som huvuddomänen kanske inte kan få eller att båda får länkar från samma sajt istället för att bara huvuddomänen får det.

Besläktat är också hur länkar mellan subdomäner värderas. Jag vet egentligen hur det fungerar. Men utgår från att de värderas i vissa situationer (t.ex. Wordpress.com) men jag misstänker att värdet dras ner. Jag upplever t.ex. för www.nyfikenvital.org att länkar från katalogen.nyfikenvital.org värderas som länkar i vanliga artiklar och nyheter och inte som länkar från en annan sajt. Det upplevde jag säg för 1.5 - 2 år sedan att de kanske gjorde.

Lämnar man ranking och bara funderar på att samla trafik vilket är vad som mer intresserar mig är kanske följande intressant:

1. I sökresultaten går det utmärkt att ha flera subdomäner och huvuddomän i samma träfflista även topp tio. Däremot finns ett "straff" sedan ganska länge. Förr kunde man t.ex. ha 1 + 2 för huvuddomänen och sedan 3 + 4 för subdomänen. Nu hamnar emellertid subdomänen (eller det som nu är svagast) högst på plats sex upplever jag men har aldrig kontrollerat det strukturerat.

2. En del väljer också att skapa subdomäner optimerade för ett nyckelord. Google värderar ju nyckelord i URL så det fungerar. Samtidigt kanske det är troligare att inlänkar får rätt sökord i ankartext. Skapar man en struktur som gör det enklare för besökaren tror jag det värdet för sajten är högre.

3. En annan fråga är vilken trafik man egentligen vill få med innehållet man skapar på en subdomän. Är subdomänen för en blogg och den huvudsakligen ska ta trafik just från Google Bloggsökning gör det troligen väldigt liten skillnad att subdomänen har färre inlänkar. Dessutom kan det ändå vara bättre beroende på vad du har på huvuddomänen. Säg att det är en webbutik är risken att du får svårare att spontana bloggpostningar till bloggen om den ligger där.

2 kommentarer
Martin sa...

Intressant - jag har inte tänkt på subdomäner som ett sätt att få fler än 2 hits i top 10 förrän nu - tack!

2009-04-12 22:17
Swedish Research sa...

SERP-domination är känsliga saker bäst att undvika när behov av långsiktighet finns.

2009-04-13 19:23

Kommentera