Google ger position i sökresultat i hänvisnings-URL

4/16/2009

Följande bloggpostning läste jag precis på Google:s officiella blogg för Google Analytics:

Där de skriver:

"Starting this week, you may start seeing a new referring URL format for visitors coming from Google search result pages."

Och de ger följande exempel på hur dessa kan se ut:

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=7&url=http%3A%2F%2Fwww.example.com%2Fmypage.htm&ei=0SjdSa-1N5O8M_qW8dQN&rct=j&q=flowers&usg=AFQjCNHJXSUh7Vw7oubPaO3tZOzz-F-u_w&sig2=X8uCFh6IoPtnwmvGMULQfw

Vad anger då "cd"? Jag är ganska övertygad om att det är just positionen i sökresultatet när besökaren kommer från webbsökningen.

Varför tror jag det? Jo är man inloggad på Google används redan de här typen av URL:er och där stämmer "cd" med just positionen. Fast "cd" verkar just gälla webbsökning snarare än Universal search (som jag inte brytt mig i att kontrollera eftersom det här egentligen inte intresserar mig).

2 kommentarer
Andreas Johansson sa...

Detta låter ju onekligen intressant. Kommer nog komma en del nya verktyg enbart för att hålla mer real-tids koll på sök-positionen.

2009-04-16 13:58
Swedish Research sa...

Jo fast jag ser inte riktigt att det är något jag har nytta av. Dom som har smalare sajter kan nog däremot ha nytta av det.

2009-04-16 14:15

Kommentera