Listor är bra för bloggar

4/16/2009

Jag har många gånger sett olika amerikanska bloggar om bloggning och SEO rekommendera "listor". Med listor menar man här en bloggpostning som tar upp en frågeställning, händelse eller dyligt och presenterar materialet i en punktlista med siffror.

Listor är också onekligen populärt på bloggar. Mitt intryck från andra bloggar är också att listor tas emot väl av läsarna och att de oftare tenderar att bli bloggade. Det har kanske att göra med att vi helt enkelt percepterar dem lättare jämfört med brödtext? Så här tänker jag:

  • När vi läser listan kan vi enklare uppleva att vi uppfattat vad hela materialet handlat om och allt viktigt i bloggpostningen fast vi inte läst hela materialet.
  • Vi kanske lättare ser hur listan kan tillämpas. Därigenom kanske man lättare upplever att det är något värt att rekommendera?

Jag har emellertid aldrig själv just publicerat så mycket listor av den typ som verkar fungera bra. D.v.s. väldigt lite brödtext mellan punkterna. Fast det kanske man skulle börja med?

Cynatic.org om listor på bloggar

Anledningen till att jag kom att tänka på det nu var att jag såg en svensk blogg ta upp frågan. Jag tyckte också bloggen var värd att rekommendera för färska bloggare. Lättsamma bloggpostningar som tar upp användbara tips. Så här har vi inlägget om listor:

Där hittar du konkreta tips på några saker som kanske är bra att tänka på när man gör listor.

Listor slösar inte tid

Andreas som har Cynatic.org har också en teori om varför listor uppskattas av läsarna:

"Besökare brukar gilla inlägg med listor, främst eftersom de inte slösar tid eller (oftast) är speciellt långa vilket ger dem friheten att gå tillbaka till sitt normala liv relativt snabbt men ändå med ett par (snabba) kunskaper rikare."

Det är ju ett mycket trevligare och effektivare sätt att säga samma sak som jag.

12 kommentarer
Webmastern sa...

Jag är själv en förespråkare av att använda listor och gör det ganska flitigt på min egen blogg och tycker att de fyller sin funktion just som listor.

Men det finns ett problem med dem. Enligt de amerikanska seo- och tjäna pengar bloggarna är det lätt att få listposterna att gå virala, alltså att många andra bloggare länkar till dem. Vilket då är huvudsyftet. Fast i Sverige är det inte så lätt att få inlänkar till sina listor, åtminstone har jag inte lyckats så bra. Ett par listor som jag skrivit har fått många länkar, men långt ifrån alla.

Jag har naturligtvis funderat på vad det här beror på men inte riktigt fått någon klarhet i det, kanske du eller någon besökare som har en fundering?

2009-04-17 00:01
Martin sa...

Hej Hans!

Instämmer med listornas kraft... skrev ehhh en lista om det tidigare i vinter. :)

http://ms--online.blogspot.com/2009/02/7-skal-till-varfor-du-ska-anvanda.html

2009-04-21 11:24
Swedish Research sa...

Tack för tipset :-D

En bra lista över listor :-D

2009-04-21 11:47
Swedish Research sa...

Jag lyckades i skärningen mellan förr-förra veckan och förra veckan föra i hamn det sista steget på ett mycket viktigt & paragdigmskiftande delsteg i ett större gigantiskt ideellt projekt jag petat av och till med.

Så jag är behagligt avslappnad just nu av den ovana avsaknaden av en annars sedan fem månader konstanta stress. Nu lär det dröja sex månader och förhoppningsvis längre än så innan jag behöver lägga någon tid alls på det :-D

Så det dröjer någon dag innan jag är helt återstartad här! Men ska titta mer på din lista när jag kommit igång här igen om någon dag :-D

2009-04-21 11:52
Anonym sa...

fint jobb är det du lyckats med - du komma över över nu äta med oss???

2009-04-21 11:55
Swedish Research sa...

Nästa vecka i så fall. Inte denna vecka! Behöver ju också tjäna in pengar att leva på!

Också tänk på att vi ännu är långt ifrån att ens se slutet. Men nu när det här steget blev klart vet jag exakt hur vi går vidare & tror jag kan avsluta det hela om inte allt för många år och helt *peacefull*. Det var det här steget som var så svårt. Adhoc. Knuffa, locka, locka, knuffa på någon annan, knuffa, locka, prata om knuffa i framtiden, locka ... Svårt. Stressande.

Men nu kan vi alla ta det lugnt minst sex månader tror jag starkt på. Kanske troligare 12 - 18 månader.

Så absolut att vi ska ta tid och dela bröd igen!

2009-04-21 12:02
Anonym sa...

sov - hans du vila stark ej försvinna

2009-04-21 12:05
Swedish Research sa...

Köpte ett Wii för att belöna mig förra veckan. Med Big Brain Academy direkt för att se till att hålla hjärnan i form och återställa ev. som tröttats bort.

Beställde dessutom Wii Fit från Siba:
www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1515630

Så då har jag den förutom Wii Sport för att komma i form.

Sökte dessutom efter något liknande det gamla Arcade spelet Dance revolution där man (eller dom som spelade det vilket jag aldrig gjort) dansade på rytor för att hålla takten eller något liknande. Något liknande borde väl finnas till Wii?

Köpte dessutom "FABER-CASTELL Getting Started Drawing & Sketching" för 129 kr på Lundeq i Uppsala. Dr. Kawashima menar ju att skissa något från minnet är väldigt bra för hjärnan och jag tror honom.

Arbetar dessutom tydligt på att återställa dygnsrytmen effektivt och snabbt Sonata-assisterat.

Så jag är snart tillbaka i full form. Men allt förutom planering är jag för gammal & sliten för nu. Aldrig mer.

2009-04-21 12:16
Karin sa...

Wii är coolt!!!

Du som gillar uppslagsböcker. Jämför:
ja.wikipedia.org/wiki/Wii - 96 referenser
en.wikipedia.org/wiki/Wii - 147 referenser

ja är vandalism-låst men inte en. Kan man se orsaken? Vill veta om en kan ha extra vandalism referenser som man inte upptäckt?

Vet nån???

2009-04-21 12:42
Swedish Research sa...

Karin du jobbar inte på Nintendo!

Eller har något ändrat sig sista veckorna?

Generellt: Ange *inte* bara en URL i fältet om ni saknar egen sida bara därför ni gillar dom eller är intresserade av dom. Folk kan tro att ni jobbar där eller att det är er blogg.

Välj hellre anonymt. Eller nöj dig med att skriva ditt namn. Du kan t.ex. också skriva så här:

Namn: Karin (Gillar Nintendo!)
Webbadress:

Där Webbadress lämnas tom!

Karins viktiga & intressanta fråga lämnar jag till någon annan eller som jag själv besvarar senare! Men jag är ingen expert på det där. Fast jag har några kontaktpersoner på Wikipedia sedan annat jag inte begripit hos dem.

2009-04-21 12:46
Anonym sa...

U back. Luck m8!

2009-04-21 12:47
Swedish Research sa...

Lunch next weak m8?

m8 got me thinking on our time Westwood online 6 - 10 year ago? Playing Red Alert 2, Yuris revenge and so that skit games EA destroyed Westwood with Generals and the bugfix Zero hour that charged 600 - 700 kr for. But the China side was fun. With their hackers stealing money :-D

We were good... Elite. So much simplier in a game... Good times.

That "open source" Red alert II gameserver with the extracted source code that went up pirate after the EA-inkomptence projects. Is that one still running? Found my RA II CD spring cleaning friday!

It would feel so good to have a good Red Alert II game! A good traditional one without Yuri! Bet I still can take the best.

2009-04-21 13:00

Kommentera