Google: Nytt (?) utseende på sökresultat

4/02/2009

Där här tror jag inte att jag sett tidigare (åtminstone har jag inte lagt märke till det). Sökresultatet är för pulsklockaGoogle.se:

Det jag upplever är nytt är sajtlänkarna till www.polarpuls.com,

Polarpuls var förövrigt borta synligt på pulsklocka en ganska lång period. Kommer inte riktigt ihåg när det var men kanske i början av 2008 eller slutet av 2007? Så jag tittade runt på deras inlänkar och såg en del saker jag upplevde var reklam och som hade sökmotorvänliga länkar. Jag antar att det hade städats bort när de blev synliga igen. Om det nu överhuvudtaget var orsaken.

Är det här permanent utseende?

Kanske? Jag har skäl att tro att Google just nu gör kvalitetsmätningar på sökresultaten. Titta t.ex. på det här sökresultatet för nyfikenvital (denna blogg nyfikenvital.blogspot.com tillhör inte oss utan är spam):

Vi ser att vår "Nyfikenvital - Blogg" är med två gånger i sökresultatet men inte på det sätt Google normalt gör utan på olika positioner (jfr Yahoo). Först ligger startsidan på position tre medan Utrensade "Nyfiken vital rekommenderar" till bloggar ligger på plats sex.

Av och till (inte ofta) ger Google sådana här sökresultat. Enda orsaken jag kan tänka mig är för kvalitetsuppföljning.

Det kan vara intressant att kommentera bloggen. Vad den ger är fullständig öppenhet: alla kvalitetsproblem som rapporteras, alla nya kunder, alla nya eller borttagna "Nyfiken vital rekommenderar", alla viktiga ändringar o.s.v. bloggas. De flesta webbsajter passar det troligen inte men jag tycker det är bra.

0 kommentarer

Kommentera