Gör snabbt media (Twitter m.m.) oss moraliskt förvirrade?

4/15/2009

Studien är inte publicerad än men ska dyka upp i tidig publicering på webben i Proceedings of the National Academy of Sciences. Det här bygger därför uteslutande på pressmeddelandet från University of Southern California:

Studien såg att åtminstone för medlidande och beundran (tas upp som exempel i pressmeddelandet) behöver vi tid och eftertanke för att reagera. Däremot reagerar vi blixtsnabbt när vi uppfattar fysisk smärta hos någon annan.

Varför är det här intressant?

Det här har betydelse därför att snabba media precis som alla andra former av media formar sig efter vad som intresserar konsumenten. Och det som intresserar är vad vi uppfattar. Nyheten kanske därför strömlinjeformas i snabba medier mot katastrofer och olycka.

Å andra sidan kan man argumentera att det "alltid" varit fallet. Förr kanske folk satt på söndagarna och funderade över långsamma frågeställningar medan när någon återvände från staden hade denne snabbare nyheter med sig. Är vi medvetna om det kanske det inte har så stor betydelse. Jag tänker mig en kompetent konsument av information som rationellt utifrån behoven väljer ut och blandar olika typer av media, källor med referensinformation, böcker m.m. Sedan känner jag ändå personligen att människor sällan är medvetna om hur känsliga de är för icke-rationell påverkan från faktorer de inte ens är medvetna om (men det är ett gammalt problem).

En till frågeställning som tas upp i pressmeddelandet är om de nyhetstyper den växande hjärnan utsätts för påverkar dess utveckling. Jag har svårt att tro att det ska vara ett större problem givet att vi ändå i Sverige har skolsystem med en statligt styrd läroplan. Därmed går ju sådant att kompensera för och det är mitt intryck som utomstående att undervisningen är kraftigt dominerad av långsam information. Så vitt jag vet finns inte någon seriös forskning som pekar på att någon timme dagligen av snabba media skulle ha någon negativ påverkan på en växande hjärna. Personligen misstänker jag rent av att det kan vara positivt.

Google News och Knuff?

Här kan man ju också fundera kring Google News, Knuff och liknande som visar samlade rubriker från en media typer. Givet att man inte söker något specifikt kanske det är så att man tenderar att välja nyheter om "katastrofer"? Det kunde vara intressant att se om någon studerat.

Relaterat

Tidigare bloggat som kan vara intressant att fundera kring när man försöker bedöma hur snabba media påverkar oss är denna:

Ytterligare om säkerhetsfrågor kring sociala media:

SÄKERHETSPROBLEM FÖR SOCIALA MEDIA I SAMMANFATTNING

0 kommentarer

Kommentera