"Hamna i topp hos google" och problemet med webbspam

6/06/2008

Intresset för sökorden runt "topp hos google" och liknande bloggade jag om. Där fick jag också med av misstag en sajt som stulit bloggpostningen:

Nikke Lindqvist diskuterade "stölden" han drabbats av i kommentaren till sitt ursprungliga blogginlägg: Hamna i topp hos Google (lindqvist.com). I en kommentar på sajten som tog innehållet skrev Lindqvist också:

"Så länge som Google först har hittat min text och hunnit indexera den så har jag inte det minsta emot att andra duplicerar mina texter. Min sajt har en åldersfördel över de flesta andra sajter (jag registrerade domänen lindqvist.com redan 1997) och det brukar det vara väldigt svårt för andra sajter att övertyga Google om att mina texter egentligen härstammar från andra sajter. Det händer ibland, men det brukar rätta till sig över tiden."
Från: http://www.skiftnyckel.com/hamna-i-topp-hos-google/
Datum: 2008-06-06

I princip delar jag hans uppfattning. Särskilt kan jag peka på att jag upplever att Google hanterar det bättre nu. Inte minst är det "abnorma" hålet som fanns delar av 2007 borta (vad jag ser).

Kvarstående problem?
Problem finns emellertid fortfarande har jag sett. Om de är övergående är för tidigt att säga någonstans där jag följer det. Runt "topp hos google" kan vi t.ex. nu se att sajten som otillåtet kopierat hans bloggpostning rankar fyra på Google avseende sökresultatet topp hos google:

Inlägget Hamna i topp hos Google på www.lindqvist.com som var originalet ser jag inte topp tio. Det finns heller inte topp 100.

När jag går bakåt hittar jag www.lindqvist.com på plats 19 fast med ett helt annat inlägg:

Inlägget som visas istället är: Toppa Google (Lindqvist.com). När jag skulle komplettera bloggpostningen med denna information fick jag förövrigt gå ännu längre tillbaka i sökresultatet för att hitta Lindqvist.com:

Nyteknik kommer med minst två gånger
Det här är lite lustigt. Nyteknik rankar för samma artikel två gånger. Först på plats ett just nu för "topp hos Google". Sedan rankar den här "pagination lösningen" en gång till:

    http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article362160.ece

Den här gången emellertid först på plats 28:

Löser sig nog?
Jag hoppas och tror faktiskt också att Google numera automatiskt är mycket bättre på att hantera sådant och problem vi såg exempel på här i de flesta fall är övergående. I annat fall tycker jag att det är ett potentiellt allvarligt problem:

  • Incitament att bygga bra innehåll minskar.
  • Nätet spammas ner med samma information och det blir svårare att komma rätt från Google.
  • Seriösa publicister kanske känner att de måste bygga stödjande nätverk för att motverka stöld av innehåll.
  • Incitament att skapa unikt innehåll minskar.
  • Incitament att publicera mer nytt innehåll för att fördjupa ett område minskar. Det blir viktigare stödja befintligt innehåll.

Fler anledningar till varför sådant här är ganska allvarligt diskuterade jag i Stulna artiklar och falska hemsidor. Särskilt tittar jag där mer från perspektivet av informationssökare och samhällhet som helhet. En lista med exempel på plagiat ges också.

Vi & Google - Relationer är krångligt
Google ställer krav på publicister. Det berör bl.a. länkförsäljning och överhuvudtaget tycker jag att det är rimliga och vettiga krav. Men för trovärdighet och för att folk ska ställa upp på det är det viktigt att Google prioriterar webbspam som drabbar primärt seriösa publicister.

Det här var ett utmärkt exempel på webbspam som drabbar publicister snarare än omedelbart Google och informationssökaren. Seriösa publicister bygger internet och därför är det är mycket viktigt för Google att prioritera detta.

2 kommentarer
Unknown sa...

Det har löst sig Hans. Jag var aldrig orolig egentligen, och nu tror jag att du hittar lindqvist.com i topp på de flesta av de termer du har testsökt på.

2008-06-10 01:23
Anonym sa...

Det beror på vad man anser att problemet är.

2008-06-10 01:43

Kommentera