Google - Singulär, pluralis och synonymer

6/04/2008

Att försöka dra några slutsatser från ett par SERP:ar när det kommer till betydelsen av olika onpage-faktorer är svårt. Ändå tänkte jag att det kunde vara intressant att försöka göra avseende min bloggpostning: Google, Riktlinjer och Öppningssidor. Och då avseende sökresultaten för två kombinationssökningar:

Google, Riktlinjer och Öppningssidor
Bloggpostningen Google, Riktlinjer och Öppningssidor har bl.a. följande egenskaper som kan tänkas ha betydelse:

Faktor Öppningssida + Google Öppningssidor + Google
Huvudrubrik Google Öppningssidor & Google
Strong-rubriker 1 Google och 0 Öppningssida 1 Google och 1 Öppningssidor
Frekvens i brödtext 2 öppningssida och 1 Google 2 öppningssidor och 1 Google

Det är med andra ord rubrikerna som skiljer sig åt.

Hur såg sökresultaten ut?
"Öppningsida + SEO" såg ut så här tidigare idag:

Och "Öppningssidor + SEO" enligt nedan:

Här såg vi med andra ord en skillnad mellan sökresultaten. I det ena fallet ligger Google först. När jag sökte nu fanns åtminstone inte den skillnaden längre:

Singulär och pluralis på Google
Mitt intryck är att Google räknar in ett släktskap när det kommer till singulär och pluralis. Sökresultaten kan ändå skilja sig åt om det länkas mycket med olika ankartexter avseende detta.

Synonymer på Google
Jag menar också att det samma gäller synonymer. En faktor jag märkt kan optimera detta onpage är att publicera något nytt med den synonym där man vill ranka. Det om man redan rankar högt på det andra ordet.

I artikeln tycker jag också att det då hjälper att peka ut synonymen t.ex. med att ange aktuell synonym i parentes efter.

0 kommentarer

Kommentera