Google, Riktlinjer och Öppningssidor

6/04/2008

Vad man menar med öppningssidor är sidor skapade specifikt för sökmotorer som anpassats mot ett specifikt sökord. Sådana sidor bredare definierat kan givetvis vara mer eller mindre seriösa. En seriös sida är gjord för att underlätta för verkliga besökare och är inte avsedd bara för att skicka besökaren vidare till en annan sida.

Vad Google tycker om öppningssidor
Nu blir det kanske intressant därför att Google har ändrat sina engelska riktlinjer. De svenska riktlinjerna är en översättning av vad de sa innan (svenska riktlinjerna har med andra ord ännu inte ändrats):

"Öppningssidor är sidor som har skapats specifikt för sökmotorer. Öppningssidor innehåller många länkar, ofta flera hundra, som är av föga eller ingen nytta för besökaren, och som inte har något värdefullt innehåll. Webbplatskartor med HTML kan vara en värdefull resurs för dina besökare, men se till att det är lätt för dem att navigera på dessa länksidor. Om du vill ta med många länkar kan du sortera dem i kategorier eller på flera sidor. Om du gör det måste du dock se till att de finns där för att besökarna ska kunna navigera mellan avsnitten på webbplatsen, och inte bara för sökmotorer."
Från: Text som visas för sökrobotar men inte för användare, vilseledande omdirigeringar genom Javascript samt öppningssidor (Google.se).
Datum: 2008-06-04.

De engelska riktlinjerna säger nu istället:

"Doorway pages are typically large sets of poor-quality pages where each page is optimized for a specific keyword or phrase. In many cases, doorway pages are written to rank for a particular phrase and then funnel users to a single destination.

Whether deployed across many domains or established within one domain, doorway pages tend to frustrate users, and are in violation of our webmaster guidelines."

Från: Cloaking, sneaky Javascript redirects, and doorway pages (Google.com).
Datum: 2008-06-04.

Öppningssidor och SEO
Jag tycker att den nya definitionen är bättre och tydliggör vad som gäller. En öppningssida är inte en otillåten öppningssida om den tillför sådant värde att den förtjänar sin ranking.

För många SEO-företag är skillnaden goda nyheter. Välgjorda sidor är en effektiv och seriös SEO-teknik:

  • Ger ökat värde för besökaren med en bra artikel.
  • En bra specialistsida drar spontana och naturliga länkar.
  • Sådana länkar kommer oftare med "rätt" ankartext.

0 kommentarer

Kommentera