Google om nofollow (intressant: internlänkning, PR & ankartext?)

6/06/2008

Google har i Webmaster Help Center lagt till en sida om nofollow: What is nofollow and why was it created? (Google.com). De rekommenderar att nofollow används för:

  • Innehåll man inte litar på.
  • Sålda länkar.

Nofollow & internlänkar
Att använda nofollow vid internlänkningen för att styra vilka sidor Google prioriterar ("Crawl prioritization" är ordet de använder) är något Google rekommenderar åtminstone i vissa fall. Exakt skriver de:

"Search engine robots can't sign in or register as a member on your forum, so there's no reason to invite Googlebot to follow "register here" or "sign in" links. Using nofollow on these links enables Googlebot to crawl other pages you'd prefer to see in Google's index. However, a solid information architecture — intuitive navigation, user- and search-engine-friendly URLs, and so on — is likely to be a far more productive use of resources than focusing on crawl prioritization via nofollowed links."
Från: What is nofollow and why was it created? (Google.com)
Datum: 2008-06-06

Mer intressant?
Så här skriver de i definitionen av nofollow. Google följer dem inte och det ska innebära:

"We don't follow them. This means that Google does not transfer PageRank or anchor text across these links."
Från: What is nofollow and why was it created? (Google.com)
Datum: 2008-06-06

Vill man försöka sig på att spå i kaffesump kanske man kan försöka tolka ordvalet. Att PR och ankartext är två helt separata parametrar vid passering av länkokraft?

Mer om nofollow
Nofollow i Wikipedia. Bra sammanfattad information och en stor samling utmärkta och relevanta länkar.
Preventing comment spam (googleblog.blogspot.com). Google bloggar om hur nofollow kan motverka kommenteringsspam. Det stämmer givetvis och man kan se hur bloggare på bloggtjänster utan detta får många fler kommentarer och mycket spam.
Google, Yahoo, MSN Unite On Support For Nofollow Attribute For Links (blog.searchenginewatch.com). Om nofollow-samarbetet mellan Google, Microsoft och Yahoo.

0 kommentarer

Kommentera