Bilder på Picasa laddar inte på Blogger

3/29/2010

Åtminstone bilder som visas på Google Blogger lagrade på Google Picasa via Blogger visas inte på Nyhetsbloggen. Att klicka på länken ger fel.

När jag nu skulle ladda upp bilden med skärmdump av felet kom inte koden i inlägget. Det verkar med andra ord som att delar av Blogger har problem.

Många orsak kan finnas till det. Allmänt har det varit mycket sådant ett tag men det behöver inte vara relaterat till något malignt.

Faktiskt är en möjlighet att smått funderat över om Google håller på att "strukturera om sin IT". Så långt tror jag att det stämmer med god sannolikhet.

Något som kom till mig tydligare när jag såg fotot av CEO Schmidt med CEO Jobs drickande kaffe. Ett gemensamt projekt kanske också men ev. inte runt annonser? Inte heller "app-store-pengar". Sådant tror jag inte någon av dom går i säng för under 2010 men troligen 2011 eller 2012.

Något på nätverksnivå som berör båda och som Google sin vana trogen redan implementerar för fullt för egen del. Kanske något nytt som rör säkerhet åtminstone implicit? Här gissar jag nog rätt tror jag även om jag inte följt någon av dem tillräckligt bra för att gissa annat än tveksamt.

Någon uppdatering eller tillfälligt fel kring förändrad nätverksarkitektur i övrigt är givetvis också möjligt. Projekt de stödjer m.fl. andra indikationer pekar på att de expanderar snabbt och att ett större nytt steg är på gång.

En annan möjlig orsak givet att det drabbat andra skulle dock kunna tänkas vara att de blivit DNS förgiftade även om jag håller det som mindre troligt för Google. DNS och nätverkssäkerhet allmänt är jag ytterst trygg i att de har 100% kontroll över. Andra typer av angrepp ska heller inte uteslutas men historiken säger oss att Google lättare än nästan alla andra klarar av sådant (d.v.s. rörande DoS).

3 kommentarer
Swedish Research sa...

Troligare är väl kanske just det jag pekade på tillsammans med data som går till mobiltelefoner.

Skanning av bilder och innehåll för tjänster liknande den Google gjorde som visar sajter utifrån intressen man uppvisat.

2010-03-29 19:49
Swedish Research sa...

Skanning av bilder m.m. innehåll.

För filmklipp också antar jag om det inte redan är infört för Youtube.

Ja det lär väl kräva en del IT bäst vad man samordnar med någon annan hellre än bygga det åt båda? Även om servrar lär sitta lokalt hos båda kanske åtminstone delvis.

2010-03-29 19:50
Swedish Research sa...

Coolt,

Jo det lär göra nytta om jag har rätt.

2010-03-29 19:51

Kommentera