Kraftfulla trender, Referensinformation och Nuhet

7/17/2009

MemeTracker har utvecklats vid Cornell University för att analysera nyhetstrender. Det MemeTracker följer är vad jag kallar Nuhet och det förklaras längre fram. Även ska vi titta Referensinformation och för första gången ej helt otydligt också på Kraftfulla trender.

Det som Memetracker gör gjorde jag "manuellt" via funktioner hos Google, sociala nätverk m.m. mycket för ett par år sedan. Numera finns också flera likartade mer automatiska system och de kan säkert vara användbara för mycket inte minst inom marknadsföring.

Idéer som påverkar länge

I en del sammanhang som kortfattat berörs längre fram vill man identifiera och följa idéer vilka kommer ha eller har påverkan under lång tid. Låt oss här kalla dem memer och en ytlig definition av dessa är:

En meme är en idé som överförs mellan människor och ger en annat än kortvarig påverkan mottagarens vardagliga beslut och vilka nya idéer och lösningar denna når fram till i för memen närliggande områden.

Försöker man följa detta p.s.s. som MemeTracker möter man en enorm mängd brus:

  • Publicister som troligast refererar på sådant sätt att MemeTracker detekterar det följer ofta aktuellt ett ämne generellt och skriver då om det mesta som händer där.
  • Publicister kan ta upp nyheter därför att det tros ha trafikvärde utan att de skriver om det regelbundet. Detta är enormt vanligt när en framgångsrik aktör skrivit om det.
  • Material kan citeras som en del av argumentationen för en tes i vilket fall den faktiska memen redan tagits upp.
  • Personen kan redan vara "teknik-troende" d.v.s. stödjer av övertygelse, ekonomiska, nationalistiska orsaker m.m. nästan alltid t.ex. Microsoft, Google, Nintendo, Sony eller dyligt företag.
  • Många bryr sig inte att egentligen läsa för att förstå vad de refererar till. Detta är som vi ska se oerhört negativt på spridningen.

  • Stora mängder annat brus finns.

Kritiskt för avgörande kraft är inte att en händelse, idé, produkt eller koncept refereras många gånger. Kritiskt är att det förändrar praktiskt synsätt och faktiskt agerande. Att följa nyheter och inlägg på det sätt MemeTracker gör är bara relevant för situationer när detta är en tillräckligt bra approximation.

Att följa Kraftfulla trender

Kraftfulla trender är en meme eller en grupp av besläktade memer som i stor omfattning påverkar tankesätt hos många människor. De indikerar förändring och utveckling av människans synsätt och övertygelse. Att följa detta är svårt men ett enormt ofullständig (i beskrivning, i typer av information och nästan allt annat relevant utelämnat) exempel som illustrerar en väg som kanske är intressant följer nedan:

1. A skriver TEXT-A med IDE-A inom ÄMNE-A i en artikel.

2. TEXT-A använder ett tankesätt som sällan applicerats på ÄMNE-A. Det gör att A kan föreslå flera nya saker (t.ex. praktisk användning av en viss teknik).

3. TEXT-A behöver inte nödvändigtvis vara en idé unikt från A själv. Tvärt om har den alltid i större eller mindre utsträckning påverkats av befintliga memer skapade genom historia. Resonemanget är rekursivt.

4. Ser vi även framöver en förändring i analyser och material hos A börjar det bli intressant att följa. Går det inte att se betraktas memen som död (går hur som helst inte att mäta).

5. Ser vi att B skriver TEXT-B och refererar till TEXT-A bör det undersökas.

6. Förändrar B i tiden efter 5 sitt perspektiv när denna skriver om annat i eller besläktat med ÄMNE-A kan memen antas ha trängt in. Det är mycket troligare att memen kommer tränga in hos B om A förändrat sitt perspektiv i analyser efter TEXT-A.

7. Kraft A besitter att sprida memen påverkas av vilka personer han når.

8. A kan vara mycket potent genom att många personer direkt övertygas.

9. Ev. förvånande upplever jag inom flera ämnen inte att 8 är avgörande. Inom viktiga områden t.ex. vissa områden inom vetenskap (kanske många fler inom det) och en del politiska frågor (kanske många fler inom det) är istället personerna han når viktigast. När rätt kombination nås där förändras perspektivet efter det blixtsnabbt hos mängder av personer.

10. Potenta spridare har inte sällan en liten publik men denna publik är i sin tur kraftfulla på att föra vidare budskapet. De är olika typer av entiteter där vi kallar dessa mottagare för entitet-Θ (där flera undergrupper finns).
Ex. kanske en specialistblogg skriver om ett tråkigt ämne endast 50 andra väldigt intresserade personer läser. Dessa verkar dock inom områden där ämnet är viktigt för större frågor.

11. Effektivaste spridningen vidare via entitet-Θ är ofta menar jag inte att de direkt upprepar budskapet (där budskap är medium för memen). Istället ska memen tränga in och påverka idéer och handlingar. När budskapet efter det går vidare från dessa personer formas det om av respektive person och tas emot bättre av deras respektive mottagare.

11.B. Vissa formar om mycket lite men samma personer har ofta en publik som föredrar dessa. Dessa bedömer jag som mindre viktiga därför att de håller sig till en populär övergripande idéföreställningar tills vissa kritiska personer förändrat sitt perspektiv.

12. Ta stora tidningar som ett exempel. Tidningar hör till en undergrupp i entitet-Θ och denna undergrupp når många personer.

13. Är inflytelserika skribenter helt övertygande t.ex. om att EU i hemlighet genomför genetisk modifiering av befolkningen i Indien för att europeiska företag som utkontrakterat fabriker dit ska få större vinster trots att endast indicier existerar har det signifikant påverkan utanför den frågan avseende vad de skriver.

14. Tittar vi nu på endast en tidning oavsett hur stor den är bedömer jag något förvånande att deras ensamma kraft är lägre än man kan tro. De kan få ett stort antal referenser men det har inte så stor effekt man kunde förvänta sig. Kritiskt inom flera områden ser ut att vara att parallella steg till denna typ av entitet-Θ finns för att idéen ska få god spridning.

En förklaring till det kan vara att djupare initierad analys av ett tungt område vilken i sin tur får bred påverkan sker mellan personer som kan detta bra. Dessa ger dock i sin tur inte ifrån sig budskap på samma medium. Folk som inte kan området bra vill höra flera personer av samma typ ge en slutsats innan de övertygas.

14.B. Är personerna redan troende på en kraftfullare ämnesbesläktad meme tenderar många att tro på väldigt mycket om det stödjer denna meme och kravet i 14 är lägre.

15. Att flera uppfinningar och idéer nära besläktade (eller nästan samma sak) ofta dyker upp ungefär samtidigt är jag övertygad av är en effekt av 14 men jag inte försökt följa något fall. Dessa som exempel (om man antar att jag har rätt) pekar på att budskapet memerna överförs via till entitet-Θ av tidningstypen ofta inte är särskilt rakt på sak.

16. Upplever man olämplig påverkan kring en fråga sker ibland motsatt reaktion. Att budskap passar mottagaren är med andra viktigt och det är just därför rekursion är så pass viktig. Få personers budskap tas emot väl medan när de går ut riktat kommer fram. Detta handlar om språk och olika kulturer, specialistområden, yrken m.fl. har sitt språk. En relevant person behöver överföra budskapet på respektive språk.

Att söka kraftfulla trender

Ett exempel på en kraftfull trend är Nintendo Wii vilken jag skrev om sammanfattat utan bakomliggande uppgifter på Pryltrend:

Därför segrade Nintendo Wii i konsolkriget

Frågan är var man har för nytta av detta? Är du riskkapitalist tror jag säkert det är väldigt värdefullt. Någon kommer till dig med en produkt som är ny. Med denna metodik kan du försöka upptäcka parallella trender som ännu inte är särskilt synliga men indikerar att idéen bakom produkten är riktig. Vill du följa en politisk fråga av stor betydelse är detta enormt värdefullt. Fler användningsområden finns.

Därmed inte sagt att det behöver vara alls lätt att automatisera. Kanske kan det gå genom att kombinera flera typer av information från som källa i analysen. I vissa frågor är t.ex. uttryck av glädje eller hat mot något kritiskt och det är lättare att upptäcka än för att ta ett extremt exempel matematiska teorier. Betydelsefullt är tror jag forskningsresultaten som kommer inom neurovetenskap och givetvis särskilt perception.

Betydelsen av referensinformation

Text-A behöver inte ge någon väsentlig kraft under memens kritiska tidiga period. När memen blivit stor kan dock Text-A börja refereras. Den kan ge unik och viktig kunskap associerad till memen. Även om Text-A påverkat spridningen initialt och fortsatt kan den även bli en viktig referenskälla.

Sökresultaten i Google för webbsökning försöker menar jag identifiera just detta. Det är tror jag en vettig strategi för just webbsökning.

Nuhet är lika intressant att följa

Kring andra typer av sökningar kan det vara meningsfullt att försöka mäta helt andra saker därför att man vill identifiera annan typ av information. Jag skrev tidigare om "nuhet":

"NUHET" SKAPAR ETT NYTT GOOGLE

Nuhet är menar jag vad MemeTracker försöker följa. Vad "nuhet" visar är en ofiltrerad genomskärning av vad folk skriver om just nu. Intresse av bra algoritmer för detta tror jag är enormt. Folk gillar att kunna se sådant här och det har praktisk användning inom mängder av områden (förutom kommersiellt, hobby, forskning m.m. menar jag även att det kan vara viktigt för att upptäcka systematisk otillbörlig påverkan och desinformation).

Nuhet och referensinformation från nyhetssökning

Nyhetssökning bör ha nuhet som en komponent men även referensinformation. Här skulle man egentligen vilja kunna styra tydligt mellan båda vilket numera också är möjligt med Google genom att gå in under avancerad sökning.

En lösning jag tror kan fungera väldigt bra för referensinformation är att i hög utsträckning utgå från vilka publicister som informationssökaren regelbundet går in på. Det är dessa som är referensinformation för honom. För honom är det kanske viktigare än att många ofta länkar till en tidning.

0 kommentarer

Kommentera