Av orsaker att göra med en sak jag funderar på att bygga gick jag igenom Google Student Blog (men inte hela). Google Student Blog är den officiella bloggen med information till studenter från Google. Här passar jag därför på att diskutera varför studenter är viktiga för företag och hur man når dem. Google Student Blog används för att hitta exempel.
Vi kommer se metoder jag tror används mycket effektivt liksom exempel på sådant jag menar går att göra mycket bättre. Låt oss börja med att diskutera varför studenter är en viktig grupp att nå för många företag.
Varför är studenter viktiga?
Studenter är yngre och har mer kraft för att ta emot nya intryck. Vidare gör studierna att de anstränger sin hjärna (optimalt dagligen). Allt detta gör att de har hög neurogenesis (se Nya hjärnceller kritiskt för lokalsinne och koordinering av minne). Därmed har de lättare för att börja använda nya produkter medan vi äldre mer ogärna byter till något nytt. Det kräver helt enkelt mindre ansträngning för dom.
Ofta är de dessutom beredda att lägga mer energi på att förstå hur något fungerar. Vidare är de inte sällan väldigt känsliga för enskilda aktörer som de kan se som föredömen och då lägga ner ännu mer energi på alla lära sig allt om allt de gör. Detta tror jag gäller Google.
Många vet detta och ber dem därför om råd om hur saker och ting ska användas. Kan man för studenter visa konkreta värden hos en produkt och få dem att börja använda denna kommer användningen därför sprida sig:
- På arbetsplatser och till medarbetare när de arbetar under studier.
- På arbetsplatser efter examen.
- Deras familj.
- Bland studenter inom samma utbildning.
- Till vänner ej inkludera i punkt 4.
Studenter precis som barn och ungdomar är därför en viktig grupp som sprider användningen vidare.
Vidare har studenter färsk kunskap, starkare neurogenesis och har inte i samma utsträckning hunnit fastna i gamla föreställningar och vanor. Därför tänker de oftare och lättare nytt. Detta är därför en grupp som är intressant att få intryck från. De kan t.ex. upptäcka ny användning av en produkt och deras större förmåga här gäller särskilt samarbete mellan olika produkter.
Användning man har nytta av skapar också lojalitet. När man blir äldre är det mycket jobbigare att byta ut en produkt man är van vid till något nytt. Folk ska därför långsiktigt fångas under ungdomsåren för optimalt livslång användning. För denna grupp är det därför värt att lägga mer för att skapa lojalitet.
Nya intryck: Tävling
Här anordnar Google en tävling där det gäller att under 48 timmar utveckla en annons. Det här kan vara en bra metod för att få in nya intryck. En student kanske utvecklar en annons som relevant skiljer sig från vad alla gör just nu och som visar sig vara enormt effektiv. Det ger ny kunskap. Studenter som gör traditionella annonser mycket bra kan dessutom vara intressanta att samarbeta med.
Make an ad in 48 hours to make your name at Cannes Lions Advertising Festival
Två till exempel har vi i:
Happy Earth Day!
The Native Client Security Contest is on!
Nya användare: Lek
Följande inlägg demonstrerar en metod för att få yngre att börja använda en ny produkt. Google föreslår en lek som kan tilltala ungdomar och yngre vuxna där Google Latitude används (som jag uppfattade det då jag inte tittade på filmklippet):
Playing games with Google Latitude
(Hur välgjort metoden här har genomförts har jag inte försökt bedöma.)
Ungefär samma metod används här:
Online Scavenger Hunt. June 24. Are You Game?
Lojalitet: Jag förstår dig
Google har flera inlägg som inte handlar om konkreta (annat än längre fram) värden varken för studenten i studierna eller för Google. Däremot visar de (eller försöker eftersom jag kan inte bedöma hur framgångsrika de är) att Google "förstår" studenter, att Google är trevliga och att de gillar studenter.
Ett exempel är detta inlägg (vi bortser från att konkreta tips faktisk ges) som ger ett filmklipp som kanske upplevs som komiskt:
Study tips to power through finals
Här låter man studenter synas vilket de gillar. Samtidigt ger det (kanske får jag säga eftersom jag inte tittat på filmklippet) värdefull information om hur en produkt kan användas:
Nedan finns exempel där Google tagit fram anpassningar särskilt för studenter i olika produkter. Det visar att man bryr sig om studenterna och ökar chansen för att de ska använda respektive produkt:
Introducing our Grad Tips series: Make the most of your new alumni email address
Learn (virtually) everything with YouTube EDU
Här gör man något som ungdomar generellt kan gilla. Det visar att Google inte är ett företag som endast prioriterar vad som är tråkigt:
Allt detta bör underlätta rekrytering, få fler att använda Google och göra dem medvetna inför framtida arbeten att intressanta funktioner finns i Google för annan produktutveckling respektive användning på kontor.
Börja använda: Tävling
Tävlingar går utmärkt att använda för att få folk att börja använda produkter. Här gäller det en fototävling associerad till iGoogle:
Även bidrag m.m. till skolor, studenter o.s.v. är säkert bra:
Google Lime Scholarship Launch
Bygga kontakter: Det ovanliga
Här går Google ut och möter studenter med en Rubiks kub som verktyg. Att gå ut ger möjlighet att knyta kontakter och här kanske med en värdefull grupp av studenter som annars inte lika kraftigt själva försöker knyta kontakter med företag:
Google Ambassador holds Rubik's Cube Workshop on campus
Demonstrera konkret nytta med Google produkter
Detta handlar om att tydligt visa hur produkter tillför studenterna värde. Att det är tydligt är viktigt därför att de som läser i detalj utan att tidigt uppfattat ett värde är till antalet färre. Är det heller inte tydligt kommer färre försöka produkten för första gången eftersom det i så fall kräver större ansträning. D.v.s. guider och tips ska vara mycket tydliga både avseende både potentiell nytta och hur man gör för att få denna nytta.
Accepterar man den argumentation jag tidigare gjort om varför studenter är viktiga förstår man att denna metod när den fungerar är viktigast. Här handlar det direkt om att få folk att använda produkter. Vidare är detta den största gruppen. Jämför här med tävlingen i fotografering som endast en Google produkt och en liten grupp av studenter som uppfyller allt av följande:
- Fotograferar.
- Tror att de åtminstone inte helt är chanslösa.
- Är beredda att använda Google produkten.
Information om att få konkret värde i studierna handlar istället om:
- Ett stort antal produkter (många fler än Google någonstans ger tips om).
- En grupp som potentiellt inkluderar alla studenter i hela världen.
Det man ser att Google gör för att nå denna grupp via denna metod menar jag ofta tydligt går att förbättra när det gjorts och man kan se att de gjort väldigt lite.
Först har vi vad som ser ut att vara en potentiellt utmärkt guide (jag läste den inte själv) över hur man kan använda Google när man söker jobb:
12 Tips for Conducting a Job Search Fire Drill
Tittar vi på inlägget där denna rekommenderas är det väldigt otydligt att en konkret guide rekommenderas. Vid en snabbare titt där man inte läser annat än text som sticker ut verkar det bara vara allmännare reklam av typen du kan söka med Google för att hitta jobb och fakta om företag. Sådant kan studenterna redan. Jag tror att många missar att en längre genomarbetad guide faktisk länkas. De tror helt enkelt inte att de får ut något av att läsa inlägget.
Nedan ger Google tips hur man kan använda bl.a. Gmail för att lägga upp aktiviteter:
Givetvis kan man tycka att applikationer av det är triviala men varför ändå inte ge några tydliga exempel på nytta i studierna i form punktlista? Punktlistor syns bra. Och försöka komma på saker som inte går att göra med en vanlig kalender? Saker där det mobila tillsammans med Google Cloud tillför unikt värde?
Här tipsar Google om Gmail voice and video chat. Men varför inte också göra en genomarbetad guide som visar olika sätt som det användas i studierna?
Grad tip: K.I.T. using Gmail's voice and video chat
Genomarbetade tips och guider på hur Google produkter kan förbättra studier är något som hör samman. Det är en helhet. Studenter och kanske oftare lärare bedömer jag söker denna information samlat snarare än att de söker den specifikt för en produkt. För Google Docs såg jag att följande realtivt mycket genomarbetade fanns:
Sites for TeachersPrint
Liggande enligt nedan i Google help:
Google Help › Google Sites Help › Learn More › Additional Features › Sites for Teachers
Här har vi en till guide Google gjort kring hur Google produkter kan användas för bättre studieresultat. Den rekommenderas och länkas från flera inlägg på Google Student Blog.
Ändå tar den bara upp ett fåtal produkter och för flera av de man valt bort trots att guider (ofta mer genomarbetade) i hur de kan användas för effektivare studier redan finns gjorda av Google. Varför inte länka till dessa guider? Varför inte ta med alla Google produkter som kan ge effektivare studieresultat? Gör man detta får man en helhet och det innebär flera fördelar. Däribland kommer det indikera produkter som inte utnyttjas optimalt eller marknadsförs optimalt.
Givetvis borde också en guide finnas för hur Google Custom Search Engine kan användas för bättre studieresultat. Det kanske finns en sådan guiden men jag såg det inte rekommenderas någonstans på bloggen eller i någon av de mer genomarbetade guider jag hittade. För de allra flesta Google produkter som kan ha värde i studierna saknas guider anpassade för studenter. Möjligen ligger massor istället i videoklipp på Youtube men jag är väldigt tveksam till att de flesta lärare och elever söker information på det sättet.
Något intressant är att det för mig verkar som att Google Student Blog med början av slutet av juni början juli börjat tänka åt det här hållet. Ett exempel är:
Using Google Sites for school projects
Den postades 7/01/2009 03:56:00 PM och länkar till Sites for Teachers vilken blev klar ungefär samtidigt enligt Question: Sites for Teachers. Här har ändå en insats skett där en genomarbetad guide skapats för Google Sites.
Det här kanske gav lite inspiration i hur man kan nå studenter? Jag tror mycket mer på metoderna vi såg på Google Student Blog än jobbmässor m.m. Vad som är möjligt att göra praktiskt handlar sedan givetvis också om resurser. Fast här finns mycket som går att göra väldigt kostnadseffektivt. Jag tror verkligen att mycket vi såg här går att göra till väsentligt lägre kostnader utan att man alls tappar någon effekt. Tänk dock på att området att nå studenter inte är något jag håller på med själv.
Uppdatering: Jag tog och gjorde första delen i en egen liten guide Bättre studieresultat I: Google. Vidare hittade jag bl.a. denna sida på Google som sammanställer fler resurser inriktad mot lärare: Education Resources. Den är tar med mycket men långt ifrån alla möjligheter som finns. Min guide tar heller inte upp allt men det är bara första delen så mer är planerat. Alla möjligheter går däremot inte att hinna med.
Kommentera