rel=”canonical” hanterar Dublicerat innehåll för Google, Yahoo! och Live!

2/14/2009

Google, Microsoft och Yahoo! meddelade att de infört en gemensam standard för att minska problemet med dublicerat innehåll. Dublicerat innehåll kan orsaka problem för dig och den nya lösningen ger en ny väg för att hantera det på sajten. Nedan har vi ett bra exempel på hur det kan användas Yahoo! givit:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/products” />

The above tag indicates to the crawler that the URL it is present on should be represented canonically as http://www.example.com/products. This would eliminate the following duplicates:

http://www.example.com/products?trackingid=feed
http://www.example.com/products?sessionid=hgjkeor2
http://www.example.com/products?printable=yes&trackingid=footer

Från: Fighting Duplication: Adding more arrows to your quiver (ysearchblog.com)

Tror man att det här är intressant bör emellertid läsa informationen från respektive sökmotor man prioriterar:

Uppdatering: Cutts (Google) har nu bloggat en liten guide: Learn about the Canonical Link Element in 5 minutes.

0 kommentarer

Kommentera