Att spionera & Massor av besökare från Runeberg?

2/10/2009

SEOTaktik är av den publicist-sidor jag skapade som minst prioriterar trafik från Google. Orsaken är helt enkelt att den berör ett specialistområde och för det valde jag slutligen ett mer elitistiskt koncept. Jag ides helt enkelt inte hålla på att skriva nybörjarguider liknande de jag gjorde i början. Tre exempel på några jag skrev var emellertid:

Annars är konceptet med en blogg inriktad för vanliga bloggare om hur man får besökare från sökmotorer starkt. Nästan allt annat rör sig ju på den riktigt triviala-döh-nivån.

Vad ger SEOTaktik.com för mig?

Men det tråkade ut mig och jag har ju andra bloggar och nättidningar redan som räcker till när det kommer till besökare. En mer elitistisk inriktning ger mig därför mer därför att det utvecklar min kunskap. När jag väljer att blogga om något undersöker jag det mer noggrant även om jag ofta inte publicerar allt eller slutligen väljer att inte blogga det alls.

Den elitistiska inriktningen på SEOTaktik ställer höga krav på kunskapsnivå hos läsaren. Nivån är ofta rent tekniskt hög. I andra fall krävs stor branschkunskap för att vissa bloggpostningar egentligen handlar om något helt annat än vad de ytligt ser ut att göra. Därmed samlar jag läsare av hög kvalitet när det gäller att byta kunskap med. Alla ni som regelbundna är väldigt duktiga. Det ger mig därför ofta mycket i diskussioner (sådant sker ju aldrig kring något väsentligt i kommentarerna).

Att spionera på kompententa & duktiga

Ett till potentiellt rätt använt stort värde finns. Detta värde bryr jag mig i princip aldrig själv i tillämpa för SEOTaktik.com därför att vad den kan ge här har aldrig rört sådant som passar in med min mer "konservativt publicistiska inriktning". Jag ids heller inte bry mig i det här på andra sajter jag har där det kunde vara intressant. En anledning till det är att dessa sajter har så pass många besökare att det blir för mycket jobb.

Just därför jag inte bryr mig i den här metoden tänkte jag ta och dokumentera den här med ett exempel från statistiken från SEOTaktik.com. Metoden är bra att känna till så att du inte i onödan läcker ut din "hemliga" strategi.

För att förstå värdet metoden kan ge är det viktigt att komma ihåg att den elitistiska inriktning SEOTaktik.com har och vilka regelbundna besökare den samlar här:

  • En bra andel av personer som arbetar med de här frågorna bland större nätmedia. Naturligt eftersom jag troligen är den som kan mest i Sverige om trafik från sökmotorer till mycket breda medier som håller sig till seriösa SEO-metoder.
  • Väldigt många duktiga från SEO-samhället läser mig även om jag bara dömer från de som e-postar.
  • Några av de största svenska bloggarna är numera läsare. Det här är en trend som kommit nyligen.
  • Några amerikaner i SEO- och sökmotorbranschen har visat sig ha blivit regelbundna läsare.

SEOTaktik täcker med andra ord upp regelbundna läsare som är väldigt kompetenta och kunniga, och genomför kommersiella projekt och förbättringar av webbplatser kring bra idéer de får. Att veta vad som intresserar dessa personer just nu är därför kunskap som kan vara värdefull.

Kan jag ta reda på vad som intresserar dem?

Jadå om läsarna är oförsiktiga går det utmärkt med SEOTaktik.com liksom vilken annan blogg eller nättidning som har samma egenskaper. Vad det handlar om är att med den kunskap man själv har om området ta sig en titt på statistiken i Google Analytics.

Det finns flera möjliga metoder där jag ser fyra potentiella där jag bedömer att två normalt är vad som ger något:

  • Statistik för sökord från Google.
  • Statistik för sajtsökningar.

Jag såg nu att det jag brukar kalla sajtsökning kallas webbplatssökning av Google i deras översättning av Google Help. Längre ner kallar jag det sajtsökning men det avser alltid webbplatssökning.

Ex. Sökord från Google: Driva trafik med Projekt Runeberg

När jag tittade över Google Analytics för gårdagen (går det att ställa in gårdagen som default för Analytics? Varför får jag senaste året som standard?) efter möjliga exempel hittade jag flera sådana varav följande var ett av de fem mer intressanta:

Projekt Runeberg är något väldigt beundrandsvärt som jag själv har stor nytta av. De scannar in böcker som copyright gått ut för och gör dem tillgängliga på webben. Där finns bland mycket annat nästan hela Nordisk Familjebok på nätet som är ett av de refersnverk vi regelmässigt brukar länka in till från vår ordlista och uppslagsverk för den som inte hittat den ordförklaring de sökt. Men det finns mängder med andra verk på Runeberg.org.

En rimlig tolkning från sökträffen jag fick är att någon fått idéen att återpublicera dessa böcker på en egen domän för att driva in trafik från Google. Kuriösa är förövrigt att en sökning som indikerar samma sak har kommit tidigare och via annan databas över besökare visat sig komma från en annan IP-adress. Det här verkar med andra ord flera olika personer jobba med.

Får man publicera innehåll från Runeberg?

Förövrigt för att försöka besvara frågan om man kan publicera innehåll från Projekt Runeberg vet jag att det finns material på sajten som copyright inte gått ut för men där de fått tillstånd att publicera. Där gäller det med andra ord att du måste skaffa samma tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. I övrigt på Rundeberg.org förutom deras texter handlar det om verk där copyright gått ut.

Sedan om Runeberg.org får någon rättighet genom själva elektroniska processen vet jag inte men jag ska ta och posta en fråga om det i deras forum: Runeberg.org - Forum. Egentligen inte för att jag är intresserad av att göra det men det är ju intressant att veta ändå.

Informationsläckage: Sajtsökningar (webbplatssökning)

Situation två är sajtsökningar och här är populationen med andra ord just mina ovanligt kunniga läsare. Föga förvånande var värdet som informationen vilken läckte igenom här mycket större än avseende statistik för sökord från Google. Google beskriver den här funktionen enligt:

"With Site Search, you can now see how people search your site once they are already on it. This is a goldmine of information because every time visitors search, they literally tell you in their own words what they are looking for. You'll not only see their initial searches, but how they attempted to refine searches when they didn't find what they were looking for. You'll see which pages they searched from and where they ended up. And you'll see how site search correlates with conversion and ecommerce activity. As we beta tested this feature, we became even more convinced of the value of having a search box on a site."
Från: Site Search Now Available (analytics.blogspot.com)

Så det borde väl innebära att man är säker om man söker enligt "site:seotaktik.com" på Google.se? Nja jag skulle inte lita på det. Jag upplever att Google generellt är dåliga på att dokumentera exakt varifrån de tar statistik för olika tjänster och särskilt när något ändras. Vidare har jag inte kontrollerat om Google infört någon ändring där de exporterar statistik för site-search på sökmotorn Google. Slutligen kan man tänka sig att Google börjar lägga till information om sökoperator som använts i sökningen i URL. Det är inte självklart att man kan extrahera sådana men det är heller inte omöjligt att det går. För en diskussion kring en liknande fråga kan man läsa How to track Universal Search traffic with Google Analytics (Searchcowboys.com).

Oavsett varningarna ovan gäller att sökningar gjorda med site-operatorn hamnar i statistiken bland trafik från övriga sökord. Så informationen har du läckt hur som helst. Inte heller hjälper det om du "skyddar" dig mot Analytics eftersom informationen utmärkt går att fånga in via andra lösningar.

Förövrigt kring det tidigare exemplet med Runeberg.org är det mycket troligt just en sökning gjord med site-operatorn (site:seotaktik.com) på Google.se eller Google.com.

Mer om webbplatssökning / sajtsökning

Vill du läsa ännu mer om loggning av sajtsökningar och hur du slår på det i Google Analytics rekommenderar jag:

För att lära dig använda site-operatorn på Google.se och Google.com rekommenderar jag den mycket läsvärda:

Brian White arbetar förövrigt i Google webbspam-grupp. Han uppger att hans hjälte är basebollspelaren Tony Gwynn. Själv beundrar jag bl.a. Winston Churchill och Desmond Tutu men då har jag aldrig varit intresserad eller fäst betydelse vid sport (eller för den delen dokusåpor och dyligt) annat än för att få motion och bättre hälsa.

0 kommentarer

Kommentera