Google Product Search hette ursprungligen Froogle och Froogle gick live mot slutet av 2002. Det var egentligen inte någon bra lösning för konsumenterna av flera skäl (bl.a. att de inte direkt nådde produkten). Froogle var därför inte framgångsrik. April 2007 bytte den namn till Google Product Search har inte varit allt för synlig efter det heller.
Google Product Search på väg att bli viktig?
Även om Froogle inte var en stor framgång och Google Product Search ännu inte är kritisk varken för publicister eller webbutiker är det inte självklart att det kommer förbli. Tvärtom misstänker jag att Google nu är nöjda med lösningen och att den fungerar bra mot konsumenten. Tecken på att de försiktigt börjat att marknadsföra den tydligare går att se.
Däribland går det att se "Shopping results for google product search" inkluderas i relevanta sökresultat på Google Webbsökning (åtminstone den engelskspråkiga). Google upplever jag pratar dessutom mer om den. Vidare har flera uppdateringar skett nyligen:
- Tax and shipping estimates on Google Product Search (Google Base blog)
- New taxonomy to describe the product type of your items (Google Base blog)
Därför är det intressant att ta sig en liten titt på Google Product Search...
Finns Google Product Search för Sverige?
Vad jag kan upptäcka finns Google Product Search ännu inte på svenska. Google skriver också:
"At this time, we're only accepting items posted in English (for Google Base US and UK) and German (for Google Base Germany). We look forward to offering more language options in the future."
Från: For which countries is Google Base available?
Men säljer du till dessa länder är det naturligtvis en annan sak.
Google Produktsökning är det svenska namnet
Översättningen verkar åtminstone klar: Google Produktsökning. Det är i hjälptexten till Google Boksökning översättningen används och där ges även en koncis och bra förklaringen av vad Google Produktsökning är:
"Google produktsökning
En tjänst från Google, som gör det lätt att hitta information om produkter som är till salu online. Genom att koncentrera sig helt på produkter använder Google produktsökning kraften hos Googles sökteknik för en mycket specifik uppgift: hitta butiker som säljer de artiklar kunden vill ha och leda kunderna direkt till den plats där de kan köpa dem (finns för närvarande endast på engelska och tyska)."
Från: Google produktsökning
Hur kommer en webbutik med i sökresultaten?
Det är kostnadsfritt för webbutiker att komma med. När en webbutik anmäler sig behöver den publicera en feed med produkterna. Detta sker med Google Base som man förövrigt kan publicera allt möjligt med via standardiserade datafält som översätts till XML och ingår i strömmen.
XML-standard för produkter
För produkter anges (min översättning där jag ev. greppat något fel):
- Title (Titel).
- Details (Detaljer).
- Price (Pris).
- Price type (Pristyp).
- Quantity (Kvantitet).
- Product type (Produkttyp).
- Condition (Skick).
- Brand (Varumärke).
- Description (Beskrivning).
- Pictures and files (Bilder och filer).
- Contact (Kontaktinformation).
- Payment (Betalningsmetod).
- Location (Lokalisering av verksamheten).
Du anger även hur länge erbjudandet gäller.
Google product taxonomy och Product_type
Produkttyp är min översättning av datafältet Product_type i dess XML. Denna introducerades under december 2008 och är valfri. Värde går att ange utifrån egen definition men Google rekommenderar att man använder Google product taxonomy. Denna finns att titta på i text och excell.
Det verkar rimligt att anta att taxonomin följer hur Google ser på produkter och denna kanske därför är bra att följa även i övrigt?
SEO för Google Product Search
Sökresultaten för Google Product Search är mer regelstyrda utifrån information i RSS-strömmen. SEO går därför inte på samma sätt att använda / missbruka för webbutiker för att nå högre upp i sökresultaten. Tydligt oseriösa aktörer kan dock tänkas kunna manipulera det där för kortsiktiga värden beroende på vilka kontrollmekanismer som finns. Åtminstone äldre exempel på detta går att hitta dokumenterade hos bloggar och handlar då om oseriösa produktbeskrivningar och felaktig information.
För den seriösa aktören är några faktorer som är viktiga för sökresultatet:
- Produktnamn: Något folk söker på.
- Beskrivning: Ska visa relevans mot sökresultat som är viktiga.
- Pris: Kan du erbjuda ett lägre pris på ett sökresultat med mycket trafik och där köparen kan tänkas köpa även andra produkter kan det bli gynnsamt för en stor aktör.
- Produkttyp: Är troligen tydligt viktig.
Sökningar får mig att uppfatta att andra faktorer spelar in men de känns komplicerade att försöka dokumentera här så jag avstår.
Google Produktsökning kan bli kritisk
Blir den här tjänsten framgångsrik (och det ska inte uteslutas) spekulerar jag att det i så fall får stor påverkan:
- Inkluderar en prisjämförelse tjänst och konkurrerar därför med prisjämförelsesajter.
- Ger en ny marknadsföringskanal för webbutiker.
Mindre uppenbart är att detta tydligt kan påverka även publicister. Detta är mest intressant från mitt perspektiv och vi ska diskutera det noggrant i slutet.
Google Produktsökning har prisjämförelser
Affären runt sajter för prisjämförelse har jag väldigt lite kunskap om. Jag har egentligen aldrig brytt mig i dem. När jag var över nyligen i Stockholm berättade emellertid Christian R något intressant som pekar på att det är stora affärer. Tydligen har en prisjämförelsesajt relativt nyligen tagits ur Googles index p.g.a. köpta länkar. Intressant där var hur många medarbetare de tydligen hade åtminstone innan. Jag kom inte exakt ihåg vad han sa men jag tror det var 30 - 50 någonstans. Det pekar naturligtvis på att det är bra affärer. CR eller annan som vet mer får gärna kommentera.
Prisjämförelser i sig är emellertid något som tekniskt är lätt att automatisera. Därmed ska väldigt lite personal krävas för support och tekniskt underhåll. Försäljning kan naturligtvis kräva mer men det är ju ett väldigt begränsat problem för Google. Mitt intryck är att deras produkter är väldigt självsäljande. Dessutom är Google Product Search åtminstone nu gratis.
Vidare kan en kostnad ligga för utveckling även om jag tycker att denna bör gå att hålla begränsad. Även där har Google givetvis stora fördelar genom att de kan skala lösningen över stora geografiska regioner.
Webbutiker får nya möjligheter
För webbutiker är det däremot goda nyheter. De får en ny marknadsföringskanal som åtminstone än så länge är kostnadsfri:
"If you have a website where people can buy products, you can visit our Information for Sellers page, or go directly to Google Base to submit your products for inclusion in Google Product Search results. This is a free service."
Från: Google Product Search (BETA): Frequently Asked Questions
Hur påverkar det publicister?
Publicister som genererar intäkter genom att sälja trafik till prisjämförelsesajterna kan givetvis på sikt påverkas negativt. Åtminstone fodras att de istället hittar en annan affär.
Det här (precis som "krisen") misstänker jag är något som gynnar mindre publicister. AFfiliate-nätverk, prisjämförelsesajter m.m. har mycket personal i mitten. Kostnaden för dem bärs genom "beskattning" av publicist och annonsör. Om prisjämförelsesajterna visar sig missgynnas av Google Product Search (Google Produktsökning) minskar deras försäljning och fokus för webbutikernas annonsering bör divergera mer:
- Adwords i sökresultaten för Google Produktsökning.
- Adsense hos sajter som kan sälja relevant trafik.
- Direkt annonsering (d.v.s. på annat sätt än Adsense) hos publicist.
En budget frigörs när medarbetare hos prisjämförelsesajterna inte behöver avlönas via annonsbudget.
Kommer prisjämförelsesajterna att marginaleras?
Förutsättningen för det är givetvis att Google Produktsökning tar sådan trafik specifikt från prisjämförelsesajterna att de marginaleras. Detta är emellertid inte självklart. Mitt intryck är att de får huvuddelen av sin trafik via riktad SEO mot stora sökord. Jag kan som ett exempel se Pricerunner efter oss på de få sökord där vi rankar som motsvarar produktförsäljning där produkterna är lite dyrare (därmed absolut inte sagt att detta är sökord med just någon trafik). Det gäller som ett exempel för blodtrycksmätare (Google.se) där vi rankar 1 med vår köpguide Köp rätt blodtrycksmätare och 2 med ett gammalt test En trevlig blodtrycksmätare för hemmabruk medan vi här Pricerunner på position tre med Sök produkter : blodtrycksmätare (nu är väl risken att de går förbi eftersom de inte är länkade härifrån tidigare men i så fall får jag väl prioritera en uppdatering av vår köpguide).
Det går med andra ord att se prisjämförelsesajterna som ett alternativt sätt för webbutiker att köpa trafik från sökresultaten. Kan de eller några av dem bibehålla det behöver inte marginalisering ske. Samtidigt kan jag generellt uppleva att prisjämförelsesajterna trots (vad som nu sagts mig) många medarbetare och goda affärer prioriterar sina sajter dåligt. Värdet som tillförs besökaren utanför prisjämförelsen är lågt och där kompletteringar har skett bedömer jag att ett trovärdighetsproblem finns när ett alternativ som Google Produktsökning finns. Där gäller underförstått att Google inte börjar sälja sökresultat eller dyligt i vilket fall det är en icke-fråga (prisjämförelsesajterna skulle i så fall självklart göra detta välkänt).
Hur fördelas trafiken till och från publicisterna?
Antar vi att prisjämförelsesajterna bibehåller trafik samtidigt som Google Produktsökning får bra trafik blir situationen mer problematisk för publicister. Detta genom att Google Produktsökning rimligen tar sin trafik generellt från webbsökning. Bibehåller prisjämförelsesajterna sin trafik kan detta i så fall betyda att de ökat sin andel av den totala trafiken för den generella webbsökningen på Google. Därmed ökar konkurrensen för publicister. Det kan emellertid lika gärna bli tvärtom.
Vidare kan man tänka sig att prisjämförelsesajterna ökar sina köp av trafik från publicister, Adwords och Adsense.
Google Produktsökning saknar oberoende & kontextuell information
Sökresultatet för Google Produktsökning är enligt vad Google säger oberoende. Själva informationen är det däremot inte och ges från webbutiken. Inte heller tillförs recensioner och annan information konsumenten kan tänkas vilja läsa innan.
Åtminstone än så länge konkurrerar Google Produktsökning därför inte med publicister. Det kan givetvis ändras i framtiden.
Hur blir det på sikt med webbsökning på Google?
Om Google Produktsökning blir tydligt framgångsrik ges Google en väldigt intressant möjlighet:
- De kan sätta ett krav för inkludering i Google Produktsökning att man exkluderas från Google webbsökning.
- Då har man separat två av de huvudsakliga målen för webbsökning: Produkt respektive Information.
- Detta möjliggör tror jag bättre möjligheter till effektiv reklam.
Genom att visa sökresultat från Google Produktsökning i webbsökning täcker man upp de som "söker" fel.
Hur påverkas webbutiker och publicister av en sådan separation?
Detta kan tänkas minska problemet med "negativ" SEO där webbutiker är stora inköpare. Både detta liksom separationen där webbutiker lämnar generell sökning bör innebära mer trafik till publicister.
Samtidigt kan man inte utesluta att mer värdefull trafik lämnar publicisterna genom att denna kanske består av personer som egentligen söker produkter (jag kan inte bedöma om så är fallet). Är detta fallet gynnar det Google genom att annonspengar kommer gå från Adsense och annan reklam hos publicist till Adwords.
Vad kommer att ske?
Hur Google Produktsökning kommer påverka och hur går emellertid ännu inte för mig att sia om på något trovärdigt sett. En till gissning som är långt ifrån otrolig är att produkten floppar:
- Folk är vana vid Google Webbsökning.
- Folk är vana vid prisjämförelsesajter.
- Folk gillar inte att bryta vanor om något fungerar ok.
Kommentera