I USA är TiVo populärt och givit begreppet "to Tivo". TiVo ger dig kontroll över TV-tittandet och du kan styra när och hur du tittar. Reklamen avlägsnar du enkelt genom att snabbspola. Flera liknande lösningar finns varav ett antal i Sverige. Vi som publicerar på internet välkomnar naturligtvis TiVo och dyligt eftersom det försämrar värdet av TV-reklam och därmed kanske höjer värdet av reklam på internet?
TiVo kanske inte fullständigt dödar TV-reklam?
Forskare vid Boston College menar att deras forskning pekar på att när tittaren snabbspolar så uppmärksammar de ändå reklamen. Trots snabbspolning skapades minne av varumärket även när antal rutor som tittaren såg reducerades med 95% och ljudet helt var borta. Detta gällde emellertid bara varumärkesinformation som syntes på mitten av skärmen och reklam närmare kanten saknade nästan helt värde.
Snabbspolning kan rent av ha en positiv verkan. Tittaren ger skärmen mer uppmärksamhet när de snabbspolar än om de tittar normalt på reklam.
Studien har publicerats i Journal of Marketing: Breaking Through Fast-Forwarding: Brand Information and Visual Attention. Har du inte access till deras journal finns hela artikeln att läsa här för alla: Breaking Through Fast-Forwarding: Brand Information and Visual Attention (PDF) men mindre ändringar kan ibland finnas.
Kommentera