E-handel i fortsatt stark tillväxt

11/10/2008

Uppgifter Handelns Utredningsinstitut (HUI) sammanställt indikerar att handel på nätet fortsätter att öka. Ökningen tredje kvartalet ser ut att ha blivit hela 14,7%. Detta trots svagare konjunktur som resulterat i att den vanliga detaljhandeln fått minskad försäljning (^_^) Prognosen för e-handelns omsättning för hela 2008 är nästan 21 miljarder kr eller cirka 4% av den totala detaljhandeln.

Framtiden ser fortsatt lovande ut
Både konsumenter och leverantörer är fortsatt positiva:

  • Åtta av tio konsumenter tänker handla över internet det närmaste halvåret.
  • Hälften av e-handelsföretagen bedömer att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret.

Andreas Falkenmark, VD för Posten Meddelande, ser dessutom ökad kraft i årets julhandeln över nätet:

"Mycket tyder på att ännu fler kommer att handla julklappar över internet i år. Förra året lämnades nästan en halv miljon paket ut av Postens ombud veckan före jul. Dessutom visar undersökningen att böcker och skivor alltjämt är storsäljare inom e-handeln. Det är produkter som delas ut direkt av brevbäraren vilket innebär att i år levereras många julklappar direkt till hushållen."

Läs mer: www.hui.se

Vad tror jag om e-handeln?
Det är inte orimligt att handeln fortsätter att öka trots krisen. Tvärtom är det rationellt att den växer till sig ännu mer. Än idag bromsas utvecklingen på internet ännu av de över-kostsamma projekt som pågick särskilt i slutet av 1990-talet men även 2000 - 2002. Att bygga en webbutik eller webbsajt generellt var dyrt. Det är det inte idag men många har inte insett det än. E-handel går att göra effektivt. Nu börjar det nå ut.

Andra faktorer jag tror är realitet och som påverkar positivt är:

  • E-handelsföretagen kommer nu satsa mer tid på att köpa trafik mer kostnadseffektivt vilket flyttar intäkter från stora mediaföretag med större överhead-kostnad till mindre och ofta bättre publicister. Det ger lägre priser och större handel.
  • Många webbutiker erbjuder tydligt lägre priser än inte minst elektronikkedjorna. Ökad prioritet kring ekonomiska frågor bör innebära att fler väljer att handla på nätet.
  • Att folk tänker mer på pengarna bör innebära att de undersöker mer innan de handlar. Så vitt jag vet finns alla bra prisjämförelsesajter på nätet. Och det enda effektiva sättet att snabbt leta köpguider och recensioner är med sökmotorer på nätet.

0 kommentarer

Kommentera