Nationalencyklopedin ordentligt ombyggd - SEO har en bit att gå

11/10/2008

Den fria delen av Nationalencyklopedin innehåller de 64 000 vanligaste orden man söker på med en kortare definition. Tidigare var den ett givet antal tecken tagna från början av den riktiga uppslagssidan. Ibland kunde texten brytas på sådant sätt att den blev meningslös. Däremot fanns ämneskategorier där man kunde gå in på ett ämne och få en lista med de ord som hörde till ämnet. Jag tyckte det var riktigt användbart.

Den nya Nationalencyklopedin
Att Nationalencyklopedin byggts om lade jag märke till idag när de plötsligt var borta på diverse sökord som jag ibland brukar ta mig en titt på. När jag surfade in kunde jag först konstatera att hela det gamla gränssnittet var borta. Istället har man nu ett taggmoln på startsidan:

Orden som visas i taggmolnet tror jag säkert helt enkelt är de mest populära sökningar. Givet intrycket i övrigt tror jag inte att de prioriterat ord som är gynnsamma avseende annonsering. Sajten är nu inte lika seg och omständig att använda. Dessutom är uppslagssidorna för orden mycket bättre:

  • Luftigare.
  • Bryter inte texten olämpligt.
  • Mer innehåll.

Den här förändringen kan nog vara bra. Det förra gränssnittet var krångligt. För mig blev det aldrig av att lära mig det utan jag använde Google för att söka Nationalencyklopedin och det även för att hitta ämnessidorna.

Hur ser det ut kring SEO?
Jag är inte helt säkert (brydde mig inte om att lägga tid på att kontrollera om det skett nu men det är troligt) men de ser ut att ha ändrat sökvägen till alla uppslagsorden. Det utan att göra någon redirect till den nya platsen. Detta är nog tillräcklig förklaring till varför de gått ner på de sökresultat på Google jag följt. Någon sitemap verkar heller inte finnas. Det finns en del andra begränsade SEO-problem bl.a. avseende formatet. Men jag har egentligen ingen aning om hur viktigt det där är för dem. Fast det är ju onödigt att tacka nej till vad jag tror är ganska bra med trafik.

I övrigt har de nu naturligtvis fått ganska många felmeddelanden indexerade. Det gäller bl.a. kataloglistningar, felmeddelanden m.m. Att visa upp den typen av dublicerat innehåll i större antal tror jag är dåligt med Google som jag misstänker kan tolka det som att domänen gått ut eller köpts upp av någon annan. Av topp tio på site:www.ne.se är just nu fyra indexerade felmeddelanden.

Reklamen är förvirrade
Den reklam som är högst upp på uppslagssidorna lurade mig första gången jag gick in på ett uppslagsord efter ombyggnaden. Jag trodde att Nationalencyklopedin hade skickat mig till en specialistsida hos en annan sajt eftersom hela toppen visade en banner för KK-stiftelsen. Det kändes verkligen som en helt ny sajt och jag uppfattade ingenting som indikerade att det hörde till Nationalencyklopedin. Att det är Ne är angivit men jag såg det inte då. Så här såg det ut:

Kanske ses det som självklart att man ska förstå att sidan hör till Nationalencyklopedin men jag kan nog tänka mig att särskilt folk som når sidorna från sökmotorer kan göra samma fel som jag. Det tror jag innebär att fler av dem kommer klicka på reklambannern högst för att nå sajtens förstasida. Men det här är givetvis ett strunt problem. Det är en bra tjänst som håller hög kvalitet jämfört med övriga internet. Det går heller inte att trovärdigt argumentera att Nationalencyklopedin arbetar mer aggresivt med reklam än övriga sajter. Tvärtom är reklamen noga separerad från redaktionellt innehåll.

Besök Nationalencyklopedin: www.ne.se.

0 kommentarer

Kommentera