Google Insights for Search är ett extremt spännande verktyg från Google som jag tråkigt nog ännu inte använt alls så mycket som jag borde. Vad vi kan använda det är att se hur stora sökvolymerna är jämfört med andra. Siffrorna i diagrammet återspeglar hur många sökningar som gjorts efter en särskild term i jämförelse med det totala antalet d.v.s. resultatet är normaliserat. Här valde jag inte någon särskilt normalisering utan den är gjord mot allt:
Vi kan se att sökvolymen för crimemedicin och crimemedicine inte skiljer sig särskilt åt. Crimemedicine är större som förväntat men inte mycket större. Vi kan därför återigen konstatera att Läkemedelsverket inte köpte domänerna på denna och liknande felstavningar innebär att deras enorma reklamkampanj driver trafik till internetapotek.
Du kan väl gå in på Google Insights for Search för att göra mätningar för Crimemedicin och Crimemedicine. Men komihåg att du inte ser några siffror om du inte är inloggad med Google. Saknar du Google-konto kan du skaffa ett sådant som (normalt) fungerar på alla Google-tjänster på Gmail.com.
Felstavningen crimemedicin
Att felstavningen crimemedicin genenrerar ordentligt med trafik just nu har
vi ju redan tidigare konstaterat men på andra sätt:
Tänk här på att väldigt många inte först söker utan skriver domänen direkt i webbläsaren. Ännu fler kan därför med hög säkerhet förväntas nå reklamsidan varifrån bl.a. internetapotek går att nå.
Men hur många är de som söker?
Datat normaliseras och vi har ingen egentligen möjlighet att från uteslutande Google Insights for Search få fram antalet. Under morgondagen ska vi dock se om vi inte givet viss annan statistik som jag har för SEOTaktik kan räkna ut detta. Exakt blir det naturligtvis inte men min bedömning är att det typiskt kommer ligga väldigt när vad som är korrekt.
Kommentera