Eritreanska myndighetslänkar till iss.net via go.microsoft.com

1/22/2013

När jag för många år sedan skrev FAQ: Denial of service fick jag kanske 1997 eller 1998 ett e-post av Christopher Klaus som upplevde att jag borde referera ett säkerhetsproblem relaterat finger och en mängd snabel-a då aktuellt till honom. Det var helt korrekt och vad jag korrigerade självklart.


Jag noterar en lite ovanlig länk från vad som tycks vara en eritreansk myndighetshemsida till iss.net vilket föranledde det minnet:


Länken går via go.microsoft.com/fwlink/ och är satt runt en bild ej i cachet men IIS7 i link-title. Jag har verkligen ingen aning om vad det är för sorts länk. Mycket av övergivna sajter m.m. i Eritrea dock.

Förövrigt såg jag i Wikipedia att IBM numera äger företaget. Genom åren vad som gick från endast Klaus säkerhetsskanner vid tiden enkel men då en av de första och jämfört med annat som fanns det året bättre (mer heltäckande i den mån dessa första generationer alls var det relativt Satan) till en mer heltäckande leverantör av säkerhetsprodukter, och numera del av IBM.

Koncepten i sig bör passa bör passa utmärkt i IBM som ju leverantörer samlade nätverkslösningar där varierade egna produkter skapade över åren och levererade i kundnät ännu mer varierade bör innebära behov både för IBM som del av leveranser och kompetensförvaltning, liksom i den marknad deras upparbetade kunder representerar. Beroende på när IBM köpte kan jag dock möjligen tänka mig att de gjorde en kortsiktigt antingen något bättre eller något sämre affär. Denna typ av produktföretag har ju inte sällan varierat mycket i pris även när varumärket är så starkt som här även relativt faktiska intäkter och stabilitet.

0 kommentarer

Kommentera