Fortfarande aktiva avlyssningsnät i UK?

2/16/2010

Det här citatet är ganska "kul" och fick mig att tänka på något annat från 2009:

"The almost legendary MI5 British counterintelligence service is said to be deeply concerned over an increase in spying by Chinese operatives in the United Kingdom. Although intelligence experts aren't certain how widespread the problem is, they believe the espionage is rampant and a serious consequence of a global economy dependent on the Internet and cyber systems."

Från: NSA, Google join forces

Jag roade mig en period med att läsa ett antal engelska tidningar som en del av arbetet med min metodik kring reklam, marknadsföring och annan riktad information men mer i andra delar än perceptio.

För mig var det tämligen uppenbart ganska snart att tidningarna visste för mycket. Det var helt enkelt orimligt att de så ofta skulle ha så initierade källor.

Vad jag spontant tänkte på var en kinesiskt spionring på nätet inte nödvändigtvis opererande tekniskt i UK men mycket möjligt indirekt i samarbete med tidningar t.ex. via privata undersökningsentiteter. Nu visade det sig ju enligt vad media publicerade några veckor kanske en månad senare att det istället var engelska tidningar som utnyttjade olaglig avlyssning.

Ändå vad som var väldigt oroande var den synkronicitet jag kunde uppleva att läckage om brittiska politiker hade med politiker i andra länder. Nu har jag egentligen inte anteckningarna kvar över det där men i Australien hade vi ju ett tydligt problem där jag egentligen inte följt upp vad man kom fram till.

När man har något nytt som har resurser är det så lätt att släppa saker därför att en uppenbar förklaring dyker upp. Problemet när vi betraktar UK är dock att jag aldrig blev på det klara med om man egentligen fick någon fullständig bild av alla som tidningarna samarbetet med. Frågan där är givetvis vilka ev. samarbeten några av dom kan ha haft.

Vore jag MI5 skulle jag därför ta och gå igenom varenda aktör i London som kan tänkas sälja avlyssning d.v.s. privatdetektiver och i första hand dom som man vet gjort uppdrag åt tidningarna.

Givet den politiska och ekonomiska roll UK haft och har i Asien är de givetvis mål. På det gäller att de sitter i säkerhetsrådet och är i nära samarbete med US. 2009 var ledningen för kinesiska kommunistpartiet dessutom "lätt" paranoida och att helt utesluta att de i sin störda världsbild kan ha upplevt behov av att angripa Brown och regeringen är inte helt orimligt.

MI5 på nätet:

www.mi5.gov.uk

0 kommentarer

Kommentera