Perception av annonser

9/25/2008

Det som University of Warwick, UK, pekar på här är egentligen inte okänt:

Fenomenet mer generellt tror jag förövrigt beskrevs åtminstone så tidigt som sent 1800-tal. Applikationen av tänker på reklam är dock givetvis mycket intressant och särskilt att man sedan verifierat det. Jag tror också att det verkligen stämmer.

Hur hittar man associationerna?
Tar man tänket lite längre och tittar på Adsense och Adwords handlar det om hitta de nyckelord som ger ämnen vars innehåll uppfattas ha likhet med den vara som du säljer. För flera olika kundgrupper som alla är mycket stora uppfattas vilken likhet som är relevant mycket olika. Här är det givetvis lätt att själv tänka för begränsat (det är lite det som slutsatsen av forskningen från University of Warwick) så här har vi några idéer för att komma ifrån det:

  • Be några olika arbetskamrater peka ut besläktade nyckeolord.
  • Tänk själv på det igen när du är på ett helt annat humör. Du har kanske varit ute på krogen och har kommit hem berusad och din hjärna fungerar nu annorlunda. Däremot verkar det klokt att du inte bjuder på nyckelord berusad.
  • Utnyttja Wikipedia.org och titta hur de korslänkar från nyckelord du redan identifierat.
  • Använd våra uppslagssidor på Nyfiken vital och se släktskapet mellan forskning som publicerats via internlänkningen.

0 kommentarer

Kommentera