Tänk från Google & Hur jag tror det blir

9/18/2008

Den första är nog den som är mest intressant läsning:

En sak som kan vara intressant har vi här:

"But today's search-engine users expect more than just relevance. Are the results fresh and timely? Are they from authoritative sources? Are they comprehensive? Are they free of spam? Are their titles and snippets descriptive enough? Do they include additional UI elements a user might find helpful for the query (maps, images, query suggestions, etc.)? Our evaluations attempt to cover each of these dimensions where appropriate."

Följande kan man ju reflektera över hur det sker och jag tror nog att information nedan avseende hur det skett liksom all information som tidigare läckt ut är tydligt begränsad mot hur man gör (även avseende typen av det man utvärderar):

"Human evaluators. Google makes use of evaluators in many countries and languages. These evaluators are carefully trained and are asked to evaluate the quality of search results in several different ways. We sometimes show evaluators whole result sets by themselves or "side by side" with alternatives; in other cases, we show evaluators a single result at a time for a query and ask them to rate its quality along various dimensions."

Denna bloggpostning kanske också är värd att läsa:

Den tar egentligen inte upp något som inte jag diskuterat här tidigare men har givetvis ett annat värde när det kommer från den dominerande aktören. Sedan håller jag egentligen inte direkt med om allt...

Samma och vanligt är bra - Nytt är bara jobbigt
Först och främst tror jag egentligen inte på att sökning kommer få en roll annat än där användaren redan använder internet. D.v.s. jag tror att all användning specifikt gjord för sökning aldrig blir fallet. Detta är en större skillnad än man kan tro. Inte heller tror jag röst kommer bli viktigt (d.v.s. beröra annat än ett oväsentligt fåtal) förrän möjligen långt in i framtiden därför att:

  • De flesta gillar att göra som de är vana.
  • Folk har inte ens börjat kombinationssöka än och det är något som kommer ge dem större värde.
  • Röstigenkänning är inte så himla enkelt att använda som man tror.

Sista faktorn ("inte så himla enkelt") blir särskilt viktig när man tänker på att folk typiskt vill använda datorn ungefär som man alltid gjort. Det är inte så himla många väsentliga förändringar vi överhuvudtaget haft här sedan datorerna kom. Först fick vi riktig monitor, senare kom PC som finns i huvudsak ännu två varianter, laptop kom och tog ruskigt lång tid på sig att bli vanligt och nu kan man surfa mobilt också men ännu efter så många år är det inte alls vanligt att folk gör det.

Precis samma sak tror jag gäller sökning med en bild och allt liknande. När sådant används av annat än ett oväsentligt fåtal tror jag inte handlar om tio år utan betydligt längre tid. Det är ju förövrigt bara att titta bakåt tio år och sedan kontrollera hur de flesta använder internet. En ny sak har blivit vanlig som påverkar sökning och hur man söker: bloggar. I övrigt har ingenting förändrats.

Universal search handlar om att bygga kunskap
När det gäller Universal search är det givetvis intressant som ett kunskapsprojekt för Google. De kan här lära sig hur användarna vill ha det. Dessutom kan de bygga upp sin kunskap om specialiserad sökning ytterligare. Men jag tror inte de ska se det som att de nu har en bild av hur det ska bli när det är färdigt. Att försöka knuffa in folk i det är istället farligt:

  1. Det är enklare att söka som man alltid sökt. Här måste därför allt viktigt finnas.
  2. När folk söker specialiserat gör de det i ett samhälle d.v.s. Flickr, Youtube o.s.v.

Undantaget från två är bloggare som letar efter något att blogga om. Men jag vet egentligen inte om den gruppen egentligen är väsentlig eller viktig här möjligen undantaget bilder och bloggsökning.

Framtiden för nyhetssökning
För nyhetssökning tror ju jag att den större sökmotor med nyhetssökning som klarar av att integrera det med ett socialt medium på ett bra sätt för att möjliggöra diskussion kring nyheterna har mycket att vinna. Vidare kritiskt om man tittar på Sverige är att man ser till att hålla nyhetssökningen ren från bloggpostningar. Åtminstone när jag gjorde nyhetssökning på Google (några månader sedan?) fanns fortfarande bloggpostningar från tidningarna tillsammans med nyheterna. Inte bra bloggpostningar heller... De hör inte hemma där och sökningen av nyheter försvåras tydligt.

På samma sätt bör forum bort från bloggsökning och nyhetssajter som är med i nyhetssökningen ska bort från bloggsökningen. Mindre nyhetssajter kan man dock ha i bloggsökningen som ett alternativ till nyhetssökningen om man inte vill ha dem där. Långsiktigt behöver man dock bredda upp nyhetssökningen och hitta ett enkelt sätt att separera även avseende antal läsare av nätupplagan i sökresultat.

Kring allt det här upplever jag att Sesam - Nyhetssökning fungerar riktigt bra. Det är den jag använder just nu därför att:

  • Man har bredd.
  • Trots bredd stämmer sökresultaten mycket väl med det jag vill hitta.
  • Enkelt och tydligt gränssnitt utan att bra funktioner saknas.
  • Inga meningslösa bloggpostningar.

Dessutom är de riktigt bra på att hantera fallet när flera tidningar skriver om samma sak. Men just för nyhetssökning byter jag direkt om något bättre kommer därför här använder jag redan en separat tjänst. På samma sätt byter jag tillbaka till Google med mindre krav därför att jag använder deras sökmotor för allt i övrigt.

Mitt förslag på Universal search
Avseende Universal search tror jag egentligen mycket mer på att separera sökning utifrån hur folk själva använder nätet. D.v.s. titta vilka olika typer av sajter som de har inloggningsnamn på eller besöker regelbundet. Vi får till exempel sökning av:

  • Forum.
  • Bloggar.
  • Sociala media (t.ex. Pusha).
  • Stora tidningar.
  • Mindre- och medelstora nättidningar.
  • Myndigheter, landsting och kommuner.

Ja förutom vanlig sökning som man nog bäst organiserar nästan exakt som man gör nu. Sedan kan man bit för bit från en satsning som "Universal search" (i meningen nästa generation av sökmotor oavsett vad det nu exakt är) bygga upp något nytt och bättre som folk byter över till i egen takt.

Riktigt farligt tror jag det är att integrera resultat på ett särskilt sätt när det kommer från egna sajter. Det gör Google med Youtube (sedan kan man gissa att de slutar med det ganska snart och är att marknadsföringsprojekt de gör en kortare period). Problemet med sådan integration är att det förvirrar alla som söker information samtidigt som det irriterar alla övriga publicister.

Vad blir viktigt?
Sökning anpassad till den specifika personen tror jag blir mycket kritiskt. Jag tror faktiskt att det redan idag åtminstone delvis är viktigt. Här finns helt enkelt stora möjligheter att införa mycket konkreta förbättringar som berör mycket närmare optimalt för var och en. Och man kan sedan följa upp att det verkligen fungerar. Alla förbättringar man kan göra i övrigt är väldigt små mot vad man kan göra här avseende varje person.

Ett exempel är att väldigt få troligen alltid vill se resultat från en särskild sajt som är samma för alla (och det oavsett om det pendlar mellan Wikipedia, Youtube, Flickr o.s.v.) Om detta däremot automatiskt och med alternativ explicita valmöjliger påverkas bit för bit mot det sökresultat man typiskt gillar avseende vissa positioner (men knappast alla) finns möjligheter. Tänk dig dessutom att man kan sätta dit resultat från vissa sajter som alltid finns där (t.ex. Wikipedia). Allt det här har Google redan eller är på väg att få. Deras tänk här tror jag är klockrent så länge man är mycket lyhörd på folk och inte inför massor av saker snabbt.

0 kommentarer

Kommentera