Yahoo är en av få väsentliga konkurrenter till Google Adsense och Google Adwords. Trots att de är små jämfört med Google finns ingen större som slåss med Google om annonsmarknaden på internet. Verkligen överträffar av och till dikt och Yahoo ska nu börja använda Google som annonsmäklare.
Marknadsandelar för Yahoo, Google och övriga
En av de absolut färskaste undersökningen bör vara den som Attributor gjorde och jag bloggade om:
Avseende marknadsandel kom Yahoo på tredjeplats med 11,54% efter Google med 35,30% och 34,39% för Doubleklick. Google har köpt Doubleklick så deras andel av "annonsmäklarkakan" är nu riktigt stor.
MSN (Microsoft) har bara 9,85% och AOL så lite som 4,98%. Minst av de Attributor tog med var Adbrite med 2,34%.
Yahoo tänker köra Google Adsense
Trots att Yahoo är störst av Googles konkurrenter tänker de nu åtminstone försöka satsa på Google Adsense. Strategin bakom detta är svår att spekulera i men en fördel som publicist jag ser med Google Adsense är att de har många annonsörer. Kanske är det detta Yahoo gillar :-D
Från deras pressmeddelande har vi följande citat:
"Yahoo! Inc. (Nasdaq:YHOO - News), a leading global Internet company, announced today that it will begin a limited test of Google Inc.'s AdSense for Search service, which will deliver relevant Google ads alongside Yahoo!'s own search results. The test will apply only to traffic from yahoo.com in the U.S. and will not include Yahoo!'s extended network of affiliate or premium publisher partners. The test is expected to last up to two weeks and will be limited to no more than 3% of Yahoo! search queries."
Från: Press Release: Yahoo! to Conduct Limited U.S. Test of Google's AdSense for Search Service (Yahoo.com).
Google + Yahoo = Sant?
Testet ska pågå upp till två veckor och ska inte involvera mer än 3% av Yahoos webbsökningar. Det här sägs från andra källor vara en del av ledningens strategi att stärka upp företaget efter Microsofts uppköpsbud. Om man ändå bestämmer att sälja till Microsoft lär knappast det här vara något som är ett hinder.
Något att fråga sig är om det här kan vara första steget på ett större samarbete. Google och Yahoo tillsammans skulle få en riktigt stark ställning och signifikant dominera marknaden för internetannonser.
Vad Microsoft tycker
Microsoft kom med ett kort pressmeddelande som kommenterade affären mellan Google och Yahoo. Där kan vi bl.a. läsa:
“Any definitive agreement between Yahoo! and Google would consolidate over 90% of the search advertising market in Google’s hands. This would make the market far less competitive, in sharp contrast to our own proposal to acquire Yahoo! We will assess closely all of our options. Our proposal remains the only alternative put forward that offers Yahoo! shareholders full and fair value for their shares, gives every shareholder a vote on the future of the company, and enhances choice for content creators, advertisers, and consumers.”
Från: Microsoft Comments on Yahoo! Announcement (Microsoft.com)
Kommentera