Britannica har startat en ny tjänst för publicister på nätet. Britannica WebShare, som tjänsten heter, ger dig tillgång till Britannica att använda i research och faktakontroll och dessutom kan du dela artiklarna med dina läsare. Om du bloggar är Britannica nu gratis:
"Anyone who publishes regularly on the Internet—bloggers, webmaster, and writers who publish on the Web—is eligible for a free subscription to Britannica Online, which includes the entire Encyclopaedia Britannica as well as other encyclopedias, an atlas, a dictionary, thesaurus, links to valuable Web sites selected by our editors, and more.
What’s more, anyone with a Web site can link to a Britannica article—or multiple articles—and readers who click on the links will see the articles in their entirety, even if the article is normally available only to paying subscribers."
Från: About Britannica WebShare (britannicanet.com)
Det här innebär med andra ord att om du bloggar eller har en nättidning är nu Britannica gratis för dig. Vidare kan du länka till enskilda artiklar som dina läsare kostnadsfritt kommer kunna läsare.
Kul widgets
Dessutom har de satsat på widgets för bloggar som jag tycker ser riktigt häftiga ut:
Det tror jag kommer löna sig ordentligt för Britannica när det kommer till trafik. Widgets är kul och ser elegant ut på bloggar :-D
Jag gjorde en särskild bloggpostning om Britannica widgets & hur lägger till dem. Det fanns mycket kul att välja mellan och de var väldigt enkla att använda.
Britannica mot Wikipedia
Britannica presterar åtminstone jämfört med Wikipedia inte bra på webben. De hade en fin affär flera hundra år på att sälja tryckta uppslagsböcker. Webben gav möjlighet för Wikipedia att födas. Idag bedöms Wikipedia ha ett ungefärligt jämförligt värde avseende korrekthet och är i snabb tillväxt. Fortfarande har givetvis Britannica en ökad trovärdighet inom vissa områden och en bättre formaliserad faktakontroll.
En mycket kraftfull styrka för Wikipedia är emellertid de snabba uppdateringarna för ny forskning och upptäckter. Detta är något jag uppfattar att folk värderar mycket mer idag. Medan din tryckta uppslagsbok inte ändras kan jag se hur Wikipedia inom vissa områden uppdateras med ny forskning ibland samma dag som det publicerats.
Britannica har kostat pengar
Wikipedia är dessutom kostnadsfritt. Access till Britannica har kostat pengar. Folk som inte regelmässigt gör faktakontroll eller slår upp data föredrar en uppslagsbok som är gratis. Särskilt gäller det nu när de flesta informationssöker med sökmotorer och där inte minst Google.
Den fria access Wikipedia har givit dem massor länkar. De rankar därför mycket högt på massor av sökord som de har faktasidor om. Det ger Wikipedia massor av trafik från Google, Yahoo och övriga sökmotorer.
Hur mycket större är Wikipedia?
comScore uppskattade antalet internetanvändare i Nordamerika och hur de fördelades på de största webbsajterna för augusti 2007. Tar vi ut datat för Britannica respektive Wikipedia får vi:
Wikipedia | 48 386 000 |
Britannica | 6 195 000 |
Britannica kommer först på plats 160 medan Wikipedia ligger på plats nio. Det är riktigt dåligt för Britannica givet att de nu kvalitetsmässigt är ungefär jämbördiga. Menar man att Wikipedia är sämre än Britannica (vilket jag som använder båda fyra - fem dagar per vecka absolut inte anser avseende engelska Wikipedia) är det riktigt dåligt för Britannica.
Trafik är intäkter
Att Britannica inte längre kan sälja tryckta uppslagsböcker eller access till uppslagsboken på nätet som de gärna skulle vilja innebär inte att andra affärer inte är möjliga. Mängden information och den höga kvalitetsnivån bör kunna generera stora intäkter på Britannica även om de inte tar betalt. Förövrigt har de knappast heller något val om de inte vill nöja sig med strö intäkter för bibliotek.
Men givet att sökmotorer är så viktigt är givetvis fler länkar bra. Och oavsett hur de påverkar ranking ger länkarna trafik. Britannica Webshare bör kunna ge Britannica väsentligt fler länkar från just bloggare. Bloggare värderas högt av Google och bloggpostning ger dessutom trafik. Att Britannica Webshare ska bli lönsamt tror jag därför starkt på vilket Britannica också räknar med:
"Won’t you lose money giving away all those subscriptions?
We don’t think so. On the contrary, with many Web publishers using our products and sharing them with our readers, we expect to see a lot more people subscribing."
Från: About Britannica WebShare
Att de kommer tjäna mer pengar på att sälja access som de menar ovan har jag dock svårt att tro. Ger man möjlighet till fri tillgång till något är det vad de flesta väljer hellre än att betala.
Läs mer
Den nya tjänsten från Britannica finns här: Britannica Webshare.
Pressmeddelandet från comscore om deras undersökningen som jag tolkade ut finns att läsa här: comScore Media Metrix Releases Top 50 Web Rankings for August.
Kommentera