Kraven på bloggar ökar - Det här krävs

4/02/2008

Bloggosfären har funnits ett tag nu och utvecklas nu allt snabbare. Jag ser särskilt två grupper av trender:

  1. Allt fler har en blogg åt sig själv utan ambitioner.
  2. Bloggar kan bli stora men mer och mer krävs för framgång.

Bloggning blir större & mindre
Bloggning blir med andra ord både större och mindre. Framgångsrika bloggar kan vara stora affärer med ett antal läsare som minst sagt imponerar vad man än jämför med. Samtidigt ökar antalet bloggar utan att antalet svenska webbsurfare just har någon tillväxt. Detta innebär att det inte blir lättare att få en blogg framgångsrik.

Malcontent Blogger

Låt oss därför titta på några företeelser som höjer värdet av en blogg. I många fall kan man reda se inte minst i amerikanska bloggosfären att kraven för dessa faktorer ökar snabbt.

Bloggosfären & Sociala media möts
Bloggosfären och sociala media kommer allt närmare varandra. Socialt media är sajter där folk möts och diskuterar. Ett exempel är svenska Pusha där man kan tipsa, rösta & kommentera länkar:

Sociala media intresserar bloggare:

  • Det ger dem möjlighet att synas.
  • De ser vad som är hett.
  • Sociala media visar upp andra intressanta bloggar.

Sociala media behöver också bloggosfären som ger dem besökare och länkkraft. Ännu viktigare är att bloggare är sociala och många som är aktiva i sociala media är också just bloggare.

Vilka sociala media har vi?
En del bloggtjänster har också nästan mer av socialt nätverk över sig t.ex. Blogg.se och Metrobloggen.se. Mer tilltalande och bättre för bloggosfären i sin helhet om vi dock kan få ett allmänt social media riktigt populärt. Där vill jag mena att Pusha är det bästa alternativet som jag argumenterade i Pusha dominerar svenska internet.

Specialiserade internationella social media blir också allt större. Flickr (Yahoo) är en stor fotosajt även på andra språk än engelska och Youtube (Google) dominerar filmklipp oavsett hur man bedömer. För den som är intresserad av vad SEO-branschen bloggar om är Sphinn en bra sajt.

Bättre ingångar till texten krävs
Allt viktigt blir enkla och bra ingångar till till texten som gör att besökaren kommer igång och läser. Möjligheter man idag alltid bör försöka arbeta med de flesta är:

  • Bilder.
  • Underrubriker.
  • Tabeller.
  • Listor.

Allt ovan kan dessutom stärka ranking på Google så länge det hanteras seriöst. Bilden bör t.ex. vara en relevant illustration till bloggningen och som sådan namnges så att detta beskriver vad bilden föreställer. I det fallet gynnas också rankingen av bloggningen. När det kommer till underrubriker finns ett tydligt värde men däremot ser jag inte att någon skillnad finns mellan att använda b, strong eller H-taggar.

Allt mer än bara text krävs
Bloggar som erbjuder mer än text annat än som illustration och ingång till texten får allt större utrymme. Även specialiserade bloggar runt foto och bildklipp kan ha imponerande antal besökare.

Några bra sajter att söka sådana illustrationer på är...

  1. Flickr. Fotosajt tillhörande Yahoo där du kan söka efter bilder som är creative commons med möjlighet att använda kostnadsfritt.
  2. Youtube. Sajt med filmklipp tillhörande Google. Enkelt att blogga ett filmklipp med en filmspelare.

Nedan har vi t.ex. ett filmklipp upphittat på Youtube och också hostat och tillhandahållet av Google. En entusiast har tagit Gwen Stefanis "What You Waiting For?" och kombinerat det med klipp från Disney studios Alice i Underlandet...

Det blir allt enklare att blogga
Går vi bara fem år tillbaka i tiden krävdes mer när det kom till IT. Ville man få till ett bra resultat behövde man nästan själv göra en egen anpassning av ett innehållssystem. Det krävs inte längre och det finns bra gratistjänster. Naturligtvis finns också dåliga bloggtjänster som är gratis.

Vad jag själv rekommenderar för den som söker en gratistjänst är Googles Blogger därför att:

  • Du kan driva din blogg kommersiellt.
  • Det är enkelt att lägga till Google Adsense.
  • Egen domän är billigt ($10 US / år) och enkelt.
  • Inga kostnader i övrigt.
  • Blogger fungerar utmärkt med Google.se.
  • Du har goda möjligheter att göra stora anpassningar av utseendet.

Högre krav på innehåll
När det kommer till kvalitet på innehåll ökar kraven. En drivkraft är allt fler blogg ar och konstant antal läsare men också att fler bloggare har hunnit öva upp sig. Det gäller därför att prioritera bra innehåll.

Think Before You Blog

Likaledes har sökmotorer och där särskilt Google blivit bättre på att sortera innehåll.

SEO blir vanligt bland bloggare
Google är den dominerande totala källan till trafik på internet och inte minst så i Sverige. Någonstans mellan 70% - 90% av alla som når en hemsida når den från en sökmotor. Bloggar prioriterar sällan SEO för att utnyttja och ta del av den här trafiken som istället ofta fångas upp av webbutiker och informationssajter.

Givetvis kommer bloggare börja arbeta för att bättre ta del av den här trafiken. Bloggar får ofta spontana länkar och har därför en god potential. I många fall räcker det att se till att bloggen är bra anpassad mot sökmotorerna för att se signifikanta förbättringar.

Google Snuffs Snuffy

Mer att läsa
De här tidigare bloggposterna kan vara bra att ta sig en titt på:

1. Google Universal Search: Statistik från comScore. Google Universal Search är en av flera faktorer som ökar betydelsen av att använda mer än text.

2. "SEO-framgång" i bloggosfären? Hur mäter man länkar? Hur du följer upp hur många länkar du får från bloggar.

3. Marknadsför din blogg! Användbara sajter. Några grundläggande tips på hur man marknadsför en ny blogg.

2 kommentarer
kockajäveln sa...

du har en intressant blogg..fick veta en del som man inte visste innan:)

2008-10-26 01:06
Anonym sa...

Underhållande och intressant post. Kanske kommer det att skapas ett segment med "proffsbloggar" som i och med sin existens minskar uppmärksamheten kring uppstickarbloggar?

2008-11-08 17:01

Kommentera