I del ett av denna artikelserie om onpage SEO för bloggar, Potenta tips på onpage SEO för bloggar, tog jag upp vad onpage SEO är:
"Onpage SEO är vad man gör lokalt och har ingenting med länkar till bloggen eller dess page ranking. Onpage SEO handlar hur man skriver sitt innehåll och hur man länkar lokalt på bloggen."
Och flera tekniker för stärka din blogg när det kommer till SEO och Google togs upp. Titta gärna igenom dem innan du läser den här guiden om du inte redan gjort det eller redan känner till tipsen:
- Mät vad som intresserar bloggens läsare.
- Verktyg: Google Analytics.
- Verktyg: Google Feedburner.
- Bra & komplett innehåll.
- Kombinationssökningar och komplett innehåll.
- SEO och interna länkar.
- SEO och bilder.
- Rubriker och hur de påverkar SEO.
- Relevanta utlänkar
- Innehåll ska besvara en fråga.
Här kommer vi titta på vad som är optimalt när det kommer till:
- Bloggens namn.
- Titel på bloggpostningarna.
- Fasta länkar till viktiga bloggpostningar.
Optimalt namn på bloggen
När jag hade den här bloggen som subdomän på Blogger.com för egna anteckningar och mot SEO-branschen hade namnet på bloggen liten betydelse. Nu bestämde jag mig för att bredda upp inriktningen för att skapa en bra resurs för bloggare generellt som söker information och tips om att skapa bra innehåll och stärka sin SEO och
det gamla namnet "Sökmotorer för bloggare - Blogg om SEO" blev olämpligt.
Den bredare inriktningen gör att sökord med trafik finns och det gamla namnet hade stört detta därför att det är för långt:
Genom att bloggnamnet var så långt kommer inte alltid titeln på enskilda bloggpostningar synas fullt ut. Därmed blir det inte lika tydligt för den potentiella besökaren om sidan faktiskt handlar om det man sökte efter. Bloggens nya namn SEOTaktik ser vi inte har detta problem:
Ett bra bloggnamn ska inte bara vara lagom långt utan optimalt också:
- Indikera bloggens inriktning när det kommer till ämne om det är relevant.
- Vara lockande för läsarna.
SEO i bloggensnamn kan tänkas gynnas bloggens ranking på sökmotorerna för SEO. Men jag vill säga att jag inte bedömer värdet av detta som särskilt signifikant för seriösa publicister. Det visar emellertid också för potentiella läsare att den här bloggen är inriktad mot ett begränsat ämne.
Kommer man på en bloggnamn som är riktigt lockande för läsarna är detta givetvis värdefullt. Generellt tror jag dock detta är mycket viktigare när det kommer till titel på bloggpostningar.
Bra titlar är bra SEO
Rätt titlar är mycket viktiga och Google fäster stor vikt vid dem. Antag t.ex. att du skrivit en bra artikel med allt man ska tänka på när köper frukostflingor och du vill att den ska ranka högt på "köpa frukostflingor". I så fall bör "köpa frukostflingor" ingå i bloggens titel.
En bra och korrekt beskrivande titel-tagg är också något Google ofta rekommenderar och understryker är viktigt. I Creating a Google-friendly site finns artikeln Make sure that your TITLE tags and ALT attributes are descriptive and accurate där Google bl.a. skriver:
"First of all, make sure your title tags are descriptive and accurate, and that each page has a descriptive title tag. Consider the title tag a place to showcase the most important topic for each page. However, be careful not to add too many keywords, as this could be considered keyword stuffing."
I artikeln ger Google också exempel på dåliga respektive bra titlar. Exemplen nedan är dessa i min översättning till svenska. Den första är ett exempel på en dålig titel eftersom denna inte beskriver vad sidan handlar om:
<title>Hem</title>
Varken Google eller läsaren får information om vad som finns på sidan. Nästa exempel är bättre men inte det bästa. Här ges information om vad sidan handlar om men inte särskilt exakt:
<title>Webmastercentralen Hemsida</title>
Nedan har vi det bästa exemplet. Tydlig information ges både till Google och potentiella besökare:
<title>Webmastercentralen Hemsida | Tips och verktyg för webmasters </title>
Titlar med missvisande ord och för många ord är också något som helt ska undvikas. Detta kan räknas som spam.
Givetvis ska titeln också vara lockande för läsaren.
Fasta länkar kan krävas
Åtminstone det man vill ska vara indexerade kan behöva en fast länk. Google skriver:
"Make a site with a clear hierarchy and text links. Every page should be reachable from at least one static text link."
Från: Webmaster Guidelines
För en blogg gäller att risken för att bloggpostningar går ur index ökar ju längre bort från första sidan de går. Det är det knappast alltid viktigt att alla bloggpostningar är indexerade för all framtid men åtminstone de viktigaste bör man se till får en fast länk.
För den här bloggen gjorda jag sidan: SEO - Stora artiklar & guider. Där får större och genomarbetade artiklar en fast länk.
Kommentera