Det är absolut inga konstigheter som avgör vilka bloggar som blir populära. Faktiskt är det bästa tips man kan ge den som känner att man behöver undersöka detta att följa ett tiotal av de populäraste bloggarna en månad. En betydelsefull faktor är inte minst ämnet och man kan se att många av Sveriges populäraste bloggar ofta bevakar inte minst mode och skönhet. En topplista som kan användas för att hitta populära bloggar är:
De populäraste när jag tittade efter var:
- kenzas.se
- www.tjuvlyssnat.se
- mac.feber.se
- Sofis Snapshopts (på Aftonbladets bloggtjänst)
- www.text.nu
- Engla's Showroom (på Blogg.se)
- JOHANNE HILDEBRANDT i Tchad (på Aftonbladets bloggtjänst)
- stockholmstreetstyle.feber.se
- Robert Lauls fotbollsblogg (på Aftonbladets bloggtjänst)
- tjuvtittat.se
Går man topp 100 överhuvudtaget ska man veta att antalet bloggar om mode och skönhet är mer dominerande än vad som framgår ovan.
Många populära bloggare imponerar åtminstone på mig har när det kommer till ämne och nivå på bloggpostningarna. Inom en del andra områden finns emellertid mer kvar att göra för många svenska bloggar jämfört med särskilt amerikanska. Orsaken är troligen helt enkelt att svenskan är ett litet språkområde och dessa faktorer har inte blivit avgörande än.
Är bloggen användbar förutom för nöjesläsning?
En blogg publicerar ofta kortare nyheter och "åsikter" ofta vilka bygger återkommande besökare. Den typ av material som folk specifikt söker efter skiljer sig emellertid till stor del från sådant. Inte heller hör sådana bloggpostningar till det som folk ofta återvänder till för att konsultera igen.
Genom att komplettera kortare bloggpostningar med mer genomarbetade artiklar som besvarar tydliga frågor kompletterar och stärker man läsarkretsen. För mode- och skönhetsbloggar kan sådant material t.ex. våra köpguider.
Rätt innehåll av den här typen får den återvändande läsaren att sätta en bokmärke för just det innehållet så att de kan hitta det när de behöver det. En fördel med den här typen av innehåll är det också är sådant som folk gärna länkar till.
Uppdatering av gammalt material
Arbetar man med artiklar som ska vara aktuella annat än när de publiceras krävs också uppdateringar. Sådant som kan behöva ändras är:
- Uppgifter som inte längre stämmer.
- Länkar som inte fungerar längre.
- Nya länkar till kompletterande sajter.
För varje uppdatering är det rimligt att man också förbättrar det redaktionella värdet och får artikeln närmare till att bli den mest kompletta guiden.
Branschnyheter
Det finns många bloggar som kan vara framgångsrika utan branschnyheter. I andra fall är det något läsarna efterfrågar och inte minst att du ger en kunnig kommentar om vad nyheten egentligen betyder. Branschnyheter är dessutom något som många ofta har åsikter kring och en diskussionslevande blogg är alltid trevligt.
Branschnyheter kan också öka en bloggs betydelse. En blogg som rapporterar och kommenterar branschnyheter är en maktfaktor.
Lyssna på läsarna
Med Google Analytics eller jämförbart (fler tips på hur man mäter antal besökare på en blogg) kan man följa vilka bloggpostningar som är populära och bland dem vilka artiklar som är populära även när de inte längre är färska. Det är sådant som man bör bevaka åtminstone lika ofta medan man kan stryka sådant som ingen läser.
Läsare som e-postar frågor eller önskar material är ännu mer värdefullt. Det ger indikationer på vad du borde skriva om som du missat.
Kontroversiella bloggar är populära
En tråkig företagsblogg intresserar ingen. En blogg med kontroversiella åsikter kan däremot snabbt få många läsare.
Jag tycker dock inte att kontroversiella åsikter behöver vara det samma som ansvarslöshet.
Går det att hitta på bloggen?
Det område där man ser stor skillnad mellan många av de populäraste svenska bloggarna och särskilt de amerikanska är möjligheterna att hitta sådant man söker på dem. Många svenska bloggar erbjuder ingenting här medan det som praktiken krävs åtminstone är en sökfunktion. Två enkla möjligheter för att bygga en sökfunktion är:
Google AdSense for search ger möjlighet att visa reklam som du tjänar pengar på tillsammans med sökresultaten. Det är möjligt att det också gäller Google Co-op men jag hittade ingen självklar information om vad som gäller.
Det är emellertid inte heller fel att erbjuda besökarna andra möjligheter t.ex. med ett uppslagsbok / sakregister som vi gjorde på Nyfikenvital. Åtminstone om man arbetar med huvudsidor för de ämnen som bevakas är det en lösning som gör det lättare för läsaren att hitta rätt.
Lär dig om Google & Internet
Lär dig hur idéer och bloggar sprider sig via forum, taggar, samhällen på nätet, bloggar och sökmotorer. Många av våra populäraste svenska bloggar rankar knappt alls på Google. Okunskap hos de som har bloggarna är orsaken eftersom dessa bloggar har länkar så att det räcker och blir över.
I Sverige är bloggar.se den populäraste taggningstjänsten. Du beskriver vad ditt blogginlägg handlar om med länkar till den. Taggssidorna där får inte bara besökare från andra bloggar om samma ämne utan rankar ofta ganska bra på Google.
Kommentera