Tipset nedan menar jag är riktigt bra om än inte "för" exakt:
"It is not only the number of links you have pointing to your site that matters, but also the quality and relevance of those links. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the buzzing blogger community can be an excellent place to generate interest. In addition, submit your site to relevant directories such as the Open Directory Project and Yahoo!, as well as to other industry-specific expert sites."
Citatet kommer faktiskt från Googles hjälpsidor: Google help: Link schemes. Och jag upplever att det stämmer väl med vad Google värderar mest nu:
- Länkar från betrodda specialistkataloger.
- Vanligt folks åldrade bloggar.
Det här är en ganska tydlig skillnad för säg två år sedan när specialistsajter värderades högt och det var viktigt att aktivt tipsa får att nå dessa. De mest värdefulla länkarna man får nu är svåra att få genom att tipsa därför att bloggare mer sällan har sin e-postadress angiven. Det är heller inte alls lika viktigt att man tipsar bloggare som specialistsajter eftersom bloggare hela tiden expanderar sin sajt. Faktiskt tycker jag också att bloggare är åtminstone jämförbart noggranna med att länka sådant som förtjänar det (om inte mer så).
Kommentera