Cutts om att få bra & gratis länkar

3/15/2008

Cutts bloggade precis om att få bra & seriösa länkar gratis (min guide som jag tror ger de flesta bra mycket mer):

Tråkigt nog kan jag inte säga att jag är imponerad av tipsen han ger. Dock är det där ett draft han gjorde 2005 och inte publicerade. Han skrev tidigare att han hade mycket sådant som han inte publicerat då han inte tyckte att det höll måttet. Cutts erbjöd och frågarna läsarna om de tyckte han skulle publicera dem ändå. Därför är det tveksamma värdet av bloggpostningen inget jag kritiserar honom för.

Däremot tycker jag verkligen att inte han utan Google officiellt ska göra en genomarbetad och seriös guide för hur webbsajter seriöst kan arbeta för att få länkar. En sådan guide bör då ge exempel på vad man nu får göra samlat på ett ställe. Det är menar jag något Google borde ha börjat med innan de nu mer intensivt började straffa sajter som köper länkar. Därmed inte sagt att jag inte tycker att Google ska slå ner hårt på länkförsäljning. Om inte annat gynnar det ju mig eftersom jag inte köper länkar :-)

Cutts skriver i bloggpostningen:

Okay, here are some ways to get high-quality links without emailing, paying, or even paying attention to search engines:

"Paying" får ju då det inte är specifierat antas syfta både på otillåtna köp av sökmotorvänliga liksom att köpa tillåten reklam för att visa upp sidan. Och då måste man ju fråga sig hur någon ska upptäcka sidan överhuvudtaget? Vet ingen att den finns får den inga besökare och då får den givetvis inga länkar oavsett hur bra innehåll som finns eller användbara tjänster.

Något Google borde göra
Det Cutts skriver är därför ganska världsfrånvänt. Cutts är säkert duktig på att hitta spam men jag vet inte om han någonsin marknadsfört en ny sajt där han inte kunnat utnyttja sin position på Google. Jag tror Google verkligen skulle ha nytta av att starta upp en seriös sajt som de försöker få framgångsrik utan reklambudget och utan att kunna utnyttja namnet Google eller att den är gjord av Google-anställda.

Jag tror det skulle ge dem erfarenhet som de kan tillämpa till att göra göra bättre guider och tydligare riktlinjer för oss som driver sajter. Om särskilt webbutiker inte har en aning om hur de kan arbeta seriöst för att få länkar blir de givetvis lätt lurade till att köpa länkpaket och annat oseriöst. En vanlig vanföreställning de har nu är att de inte får göra något alls själva och att köp av länkpaket på något sett är seriöst. De har inte kunskapen och säljarna beskriver inte alltid men hos flera SEO-leverantörer vad de säljer felaktigt.

Särskilt intressant tycker jag att det borde vara om Google dokumenterade alla åtgärder de gör i ett sådant projekt och vilken effekt de hade för dem. Både sådant som de inte lyckades med och vad som fungerade. Och givetvis göra det tillgängligt för alla.

Bra tips i bloggpostningen
Det finns ett par saker som är bra att ta till sig. Fast ingenting som inte är ganska självklart och som alla som arbetar med sajter redan känner till.

1. Ge mycket bra information som folk har nytta av:

Become a resource:
[...]
If blogs sound scary, start out with newsletters. Or studies. Or surveys. Or white papers.

"White papers" är extremt starkt och drar spontana länkar så fort folk upptäcker dem om de är mycket bra. När vi gjorde vår sida om GI / GI-metoden på Nyfikenvital lade jag ner en timme dagligen under fyra månader på att tipsa sajter och bloggar om viktminskning att den fanns. Vi skapade också massor av användbar och bra information runt den: fler guider, forskningsnyheter m.m.

När vi kom upp topp tio började de spontana länkarna komma och vi får in massor av sådana nu. Spontana länkar tog upp den till position ett på GI vilket är bra sökord och topp fyra på GI-metoden. Nu snart under två år har jag inte behövt lägga en timme på marknadsföring den artikeln eller det totala materialet om viktminskning överhuvudtaget. Alla spontana länkar som kommer räcker.


Av det förstår vi att man investerar tid för att få länkar genom att tipsa och använda andra seriösa metoder för naturliga länkar. På så sätt syns man mot tillräckligt många. Men poängen måste vara att förutsättningar finns för att det sedan kommer spontana länkar från läsarna. Då fortsätter man gå upp, behåller positionen och annat ämnesbesläktat material stärks också.

2. En användbar tjänst.
Dessa drar också spontana länkar på samma sätt. Är den bra kan du också få naturliga länkar initialt genom att tipsa om den.

Provide a useful one-time service. It really doesn’t take very much. Here are some examples:

3. Gör en blogg
Cutts skriver:

You can do this with a personal or company blog. Blogs are a great way to get link love or just to get your word out.

Jag vill här särskilt säga att man ska göra en seriös bra blogg som är användbar. Klarar du inte av det slösar du bara bort tid här. Skräpbloggar ger ingenting och kletar ner internet med ännu mer sörja.

0 kommentarer

Kommentera