PR export - Borttagna kvalitetsfilter: Antingen ej eller mer än "länkförsäljning"

7/29/2008

Enligt Matt Cutts ska PR-exporten nu ha slutat att indikera vissa kvalitetsfilter. Om dessa kvalitetsfilter som tog ner toolbar PR någonsin påverkat ranking, fortfarande gör det eller har gjort det men inte gör det nu är lite små bökigt att ge sig in i diskussion om och jag avstår trots att jag har en åsikt om det. Däremot kan vi diskutera vilka kvalitetsfilter som avses vilket är enklare.

Länkförsälning och PR-exporten
En mycket vanlig spekulation bland amerikanska SEO-bloggar var att det avser reduktion i toolbar PR p.g.a. misstänkt länkförsäljning. Detta då avseende reduktion som särskilt sågs 2007 på länkkataloger som troligen sålde sökmotorvänliga länkar. Denna spekulation kom mycket tidigt och så pass tidigt att jag är tveksam till vilka seriösa kontroller av detta som kunde ha gjorts.

Eventuella djupare kontroller av det som kan ha tillkommit bland amerikanska bloggar har jag inte tittat efter. Inte heller har jag brytt mig i att kontrollera själv då frågan är fullständigt ointressant för mig.

Ett borttaget filter
Däremot tycker jag mig se att andra, och tydligt äldre kvalitetsfilter som påverkar värden i PR-export försvunnit. Detta berör inte minst associationer mellan besläktade webbsajter vilket t.ex. kan inkludera:

  • Sajter i nätverk t.ex. företag som har en prylblogg, skönhetsblogg o.s.v.
  • Blogg som delar med sig av erfarenhet från företag.
  • Länkbyten.

Att detta tas bort tycks för mig väldigt logiskt eftersom ev. värde när det missbrukas systematiskt är mer eller mindre omöjligt att detektera. Filtret slog därför primärt mot seriösa aktörer medan oseriösa aktörer i praktiken gynnades.

Här vill jag spekulera att Google nu istället triggar manuella kontroller när sådan association automatiskt detekteras.

0 kommentarer

Kommentera