Spam - Hur gick det för rött vin och fettlever?

7/27/2008

Jag bloggade här på SEOTaktik om stulna artiklar som tagits bl.a. från Nyfiken vital och postats på spambloggar. Läs t.ex. mer här: SERP med plagiat för rött vin & fettlever. Den första nyheten som jag i kontext av den här aktören uppmärksammade det för var vår nyhet om rött vin och risken för fettlever. Det kan vara intressant att följa upp hur det gått för den.

Sökord Position
rött vin 8
fettlever 8
rött vin fettlever 1
Ett glas rött vin kan minska risken för fettlever 1

Vi kan likväl notera att sajter med stulna kopior rankar. Dock ser man dem inte i närheten på positioner där de kan ge trafik. För sökorden "rött vin" respektive "fettlever" som kan ge lite syns de inte alls. På kombinationen "rött vin" + "fettlever" finns en spamsajt på topp tio. Tidigare sådana jag sett har dock försvunnit efter ett tag vilket kanske sker för den här också? Kombinationen "rött vin" + fettlever saknar givetvis all möjlighet att ge trafik oavsett position.

PR för rött vin och fettlever
Eftersom Google precis gjort en PR-export till toolbar kan det vara intressant att följa upp även detta. Vår nyhet Ett glas rött vin kan minska risken för fettlever fick PR4. Vidare bloggade jag om detta problem och några tankar jag hade om vår uppslagsbok här: Vår Uppslagsbok och Fettlever (uppslagsbok.blogspot.com). Den bloggpostningen fick PR4.

Vidare gjorde jag följande två postningar varav den första fick PR 4 och den andra PR3: Fettlever i bild och Extremt tilltalande bilder på rött vin (bloggbilder.wordpress.com för båda).

Både bloggbilder.wordpress.com och uppslagsbok.blogspot.com rankar förövrigt topp tio på rött vin och/eller fettlever.

Jag gillar Google
Sammantaget är jag nöjd med hur Google hanterat detta problem. Jag ser inte att vi har tappat någon trafik. Tvärtom tror jag att vi blivit bloggade fler gånger av våra läsare just därför att vi blev utsatta för detta angrepp.

Optimalt skulle jag dock gärna se att Google tar bort samtliga spambloggar helt från sitt index. Jag har emellertid inte gjort någon anmälan av dem vilket man kanske borde göra. Men jag tycker att bloggar som till 100% består av stulet innehåll borde upptäckas ändå. Dock ska jag inte klaga och jag upplever det som mycket positivt att Google hanterade problemet så pass bra som de gjort.

0 kommentarer

Kommentera