Likhet - similarity i modell är viktigt för människan. Vi reagerar negativt på oväntat nytt där sannolikhet för sub-kulturell / lokaliserad likhet relativt olikhet är viktigt och föga rationellt bedömt. Främlingsfientlig är ett exempel där olikhet i utseende relativt människor man är vana vid att möta (ex. Svenskar sedan bakåt i släktled många generationer) där alla invandrare mer sannolikt bedöms skeptiskt. Likhet i svenskens möjlighet att orsaka problem (ex. brott) kan sättas som "standard".
Ett väldigt annorlunda men i modell exakt samma fenomen eftersom alla "språk" (visuella symboler som triumbågar, kroppsspråk, text, tal o.s.v.) ses som underliggande fungera på samma sätt efter uttolkning (motsvarande "parsning" i programmerade realiserade modeller) är det möjliga och vanliga missbruket av likhet till domän-namn.
Det triviala missbruket går ut på att registrera ett domän-namn väldigt likt ett känt som har mycket trafik. En viss procent av den den riktig domänens besökare kommer skriva in namnet för hand (i webbläsare eller länkar) och några av dessa kommer med en viss sannolikhet skriv fel där några kan hamna på den omoraliska domänen som försöker utnyttja att dessa besökare hamnat vise på internet. För ej vana surfare som annars besöker välkända moraliskt tydliga domäner kan det vara som den medelålders rika västerländska turisten som hamnat vilse i ett fattigt land och kommit till stadens centrum för organiserade omoral.
Just nu använder jag normalt publika terminaler för internetaccess och jag är därför initalt ovan vid tangentborden. Därmed har jag två gånger den senaste månaden skrivit fel på URL. För Youtube.com respektive Gmail.com. Båda gångerna har jag kommit till ett system som tycks vara hanterat av exakt samma aktör...
Domänen ovan skickades jag efter att ha skrivit gmil.com istället för gmail.com. Att man skickas vidare visar att ingen seriös användning av den första domänen som motiverar den bedrägliga likheten med gmail.com finns.
Direkt efter skickas man vidare till en ny central-domän där en irrationell "tävling" pågår på nedräkning i tid (hur servern-centralt kan kontrollera att tiden tagit slut är helt odokumenterat och givet sessionshanteringen vad jag tvivlar på är möjligt). Jag kan också notera att man som jag tolkar språk (varande givetvis också en expert på hur människor generellt tolkar språk givet att jag har en av de praktiskt mest potenta modellerna) se att man pekar på att jag redan vunnit. Titeln ställer först frågan:
- Är du dagens vinnare?
- Grattis
Via Google hittades hemsidan http://www.seriomedia.com som uppges höra till ett företag med namnet Serio Media ApS. Där skriver man bland annat:
"We strive to ensure our clients receive 100% accurate leads. Serio Media’s technology cross-references millions of records in order to ensure that all leads are valid and accurate. We offer our data validation to clients on leads we collect as well as on existing databases."
Vad gick nu den så kallade tävlingen på den tredje domänen man hamnade på efter att ha skrivit in fel i webbläsaren? Jo att samla in data.
Hur kan man verifiera att det datat du skriver in är korrekt? Går det alls? Jodå det går men med arbetsinsats som krävs för det finns bättre sätt att göra det på. Finns undantag för från det? Ja!
Vilka är dom undantagen? Ett undantag är när man samla in e-post-adresser till personer som är benägna att utan att tänka efter eller seriöst bedöma trovärdighet tenderar att klicka, fylla i information och agera på även helt okända hemsidor.
Jag rekommenderar ingen aktör att använda aktörer som dessa utan att noggrant följa upp att de inte är inblandad i informationsinhämtning av denna typ. Det slutar annars i värsta (kanske troligast) att du blir associerad med oseriös respektive kanske troligare direkt omoralisk marknadsföring där du dessutom rörande data du får i feedback får mer eller mindre skräp där det lilla korrekta inte går att särskilja från strunt.
Reagera på omoral! Acceptera inte genom att vara tyst
Vad ska man göra när man träffar på sidor som dessa? Vi måste alla se till att bli mycket tuffare och börja bry oss i omoraliska operationer riktade mot surfare vi träffar på nätet. Snart nog kommer de börja bli mycket mer utstuderat farliga. När de sker är risken hög att de också börjar missbrukas till mycket farligare saker ex. flyktingspionage som kan orsaka dödsfall, effektiva bank- och kreditkortsbedrägerier på betydligt högre effekt-nivåer än något vi redan sätt, spionage mot politiker, förtroende valda i organisationer o.s.v. i segmentet information warfare. Därför behöver vi reagera uttalat negativt och protestera mot dumheter av den här sorten. Det kan inkludera:
1. Anmäl till sökmotorer
Anmäla domän till Google, Bing m.m. Det behöver inte alls innebära att de engagerar eller bryr sig men visar att internets vanliga surfare ser ett allvarligt problem och det kan medverka till att de på sikt definierar och implementerar mer resurser för att hantera och hålla sökresultat rena från omoraliska aktörer.
Här kan vi se att domänen www.soopa.se är indexerad av Google.
2. Protestera ljudligt
Protestera och varna för aktionerna. Ex. genom att blogga eller varna i forum.
När du gör det är det viktigt att du inte länkar sökmotorvänligt till aktörerna. Gör du det är risken att Google, Bing m.m. tolkar det som en rekommendation. Se till att du inte skriver in en länk alls men anger aktuell domän. Det är bättre än att använda länkar med rel="nofollow" vilket ska hindra Google m.m. från att tolka länken som rekommendation eftersom risken för att barn m.m. som kanske klickar utan att läsa ska hamna på en riskabel sida.
Ge smällen när det behövs!
Behöver man inte vara rädd för repressalier? Det är svårt att bedöma. Men min syn är att i sådant behöver vi alla börja ta striden. Om någon aktör djävlas med dig så börja följa och titta på dem kontinuerligt ett par timmar per vecka. Identifiera varje aktör de tycks samarbeta med och peka ut dessa som aktörer samarbetande med omoral. Ta kontakt med dessa och peka på problemet. Lyft fram också dessa publikt i olika sammanhang tills de gjort sig av med den omoraliska samarbetspartner.
Är dessa i sig av den typen av aktör som inte bryr sig i sådant vandra vidare ut i cirklar tills du når punkten där man filtrerar skräp-datat ut till seriösa företag som inte längre ser vad det hela egentligen handlat om och börja slå där.
Får du problem e-posta husman.hans at gmail.com mig gärna ska jag blogga konkreta tips. Jag har viss erfarenhet av att hantera sådant här från betydligt mer problematiska situationer än företag i kontext av sådant här små-strunt.
Apropå gmil.com. Vad händer med e-post folk råkar adressera dit istället för till gmail.com som domän? Vad händer med samma sak med felstavningen till Youtube.com och ev. av Googles övriga företagsdomäner? Sätt det i relation till de informationsinhämtningsoperationer aktörer associerade till Kinesiska kommunistpartiet riktat mot Google för att försöka tappa ut data från demokratirörelsen.
Relaterat
För att tydliggöra bättre exemplet med triumfbågar ej kanske uppenbart för alla direkt hur jag menar se utredningen publicerad i Nyfiken vital:
Allmänt kring dessa och en mängd andra frågor vill jag säga att det är dags att vi börjar vinna. Det kräver inte att vi alla arbetar oss till utbrändhet. Däremot kräver vi att vi alla inser att vad vi gör räknas och gör skillnad...
Nu tar även stora i ganska stora branscher och grupper som media och demokratiorganisationer stora delar av smällarna. Trots potent storlek kan vi se att trötthet är ett problem där en orsak troligt är att man inte ser en tillräcklig positiv utveckling för att känna att man räcker till. Osmakligheter, hot m.m. skit i kommentarerna till nyheter är ett exempel där vanliga hederliga medborgares-reaktioner inte kommer ens i närheten av att balansera det systematiska överuttrycket från extremister som sitter många timmar per dag och kommenterar under olika namn.
Kommentera