Vad som är mest fantastiskt med The Tipping Point är inte Gladwells teorier utan att de gått att tillämpa på nätet (och inte minst bloggosfären) trots att den publicerades så tidigt som 2000. Om det ger ytterligare argument för teorin övergripande vill jag låta vara osagt och upplever snarast att tänket är något som går att få in i övergripande teorier som ligger närmare memetics som en utgångspunkt.
Kopplingen till memetics är givetvis något Gladwell själv noterat och just det han där pekar på att det mycket handlar om språk och hur man uttrycker saker och ting är det viktiga:
"It's very similar. A meme is a idea that behaves like a virus--that moves through a population, taking hold in each person it infects. I must say, though, that I don't much like that term. The thing that bothers me about the discussion of memes is that no one ever tries to define exactly what they are, and what makes a meme so contagious. I mean, you can put a virus under a microscope and point to all the genes on its surface that are responsible for making it so dangerous. So what happens when you look at an infectious idea under a microscope? I have a chapter where I try to do that."
Hela diskussionen bör läsas liksom övriga frågor och svar på sidan: What is the Tipping Point? på Gladwell.com.
Teorin i The Tipping Point är väldigt linjär. En människa för en idé vidare till en människa. Beroende på typ av människa reagerar och agerar personen olika när den möter informationen. Det hela har fungerat väldigt elegant i bloggosfären men det finns entiteter som stör processen.
En sådan är när vi har teknisk entitet som utan mänsklig hänsyn fattar beslut hur den reagerar på idéen. Antag t.ex. att vi har en stor webbsajt där folk kan rösta på nyheter men att ägarna plötsligt lägger in en automatisk feedback där röster som utifrån reklam är mer dyrbara får antalet röster höjda med 1.5 ggr de riktiga. Nu är avståndet längre ifrån människan men det finns fortfarande där på båda hållen eftersom värdet av reklam är resultatet av vad en grupp människor tycker från en annan aspekt.
Det går även att lägga in en konservativ-feedback. D.v.s. en snabbt spridande popularitets-meme kan just nu endast ha en påverkan av säg 25% medan äldre åsikter under oändligt lång tid bakåt påverkar för återstående och kanske avtagande enligt någon algoritm. Tar vi Twitter finns övergripande över sajten mer eller mindre ingenting av detta medan Google.se tillämpar det i webbsökning. I blogg- och nyhetssökning upplever jag att Google ligger mellan Google.se och Twitter. Sådana mekanismer kan vara mycket värdefulla och ge stort värde för användarna.
Vi har även entiteter som tar in nyheter men lägger på en agenda som inte motsvarar vad sändarna och mottagarna av memerna nödvändigtvis tyckt. Det skiljer sig från det jag kallade konservativ-feedback eftersom denna påverkas av sändarna och mottagarnas tidigare åsikter. SVT är ett exempel på en sådan entitet. En av många parametrar som kan påverka är rädsla för att förlora kontroll och att entitetens inflytande minskar. Livsmedelsverket är ett bra exempel på det där verket många år efter att det ens gick att lossas som rimligt ogärna ville erkänna att GI-metoden (se SearchWiki påverkar sökresultat & Ny nyckelordsanalys möjlig för en diskussion kring sökorden) hade något värde. Därigenom tills de tvingades göra det är risken att folk fick en sämre hälsa än nödvändigt. Denna typ av entitet har ingenting med vetenskapliga journalen att göra vilka istället optimalt är peer-reviewed d.v.s. material granskas av personer som motsvarar läsarnas intresse och har forskarnas kunskap.
I Genes, memes, and temes tar Susan Blackmore upp begreppet teme. En teme eller technomeme är ett stycke teknik som sprider memer. Det handlar med andra ord inte om att memer kopieras från människa till en människa eller som Gladwell skrev i The Tipping Point att människor sprider idéer till varandra.
"Every new replicator brings its dangers, which might explain why we have not yet heard from any other teme creatures. Life here on earth pulled through the first step, we humans pulled through the appearance of memes and hence culture. Will we pull through the third step? I don't know."
Riskerna med temes om man tittar på webben är så vitt jag ser nästan helt att de manipuleras i en i övrigt väldigt begränsad miljö. Kina är ett utmärkt exempel där nationella sociala nätverk där staten hela tiden går in och skriver om vad folk skriver. Sverige har också problem därför att vi är ett så litet språkområde där vissa saker kommer i begränsat urval men här genom hög kunskap i engelska begränsas skadeverkningarna. Utanför sådant bedömer jag att riskerna är låga därför att vi åtminstone ännu fullt balanserar upp det genom att användarna lätt flyr sociala nätverk de upplever som dåliga. Att någon påverkar dem med dold agenda har folk lätt för att känna och de lämnar gärna allt sådant. Kritiskt på lite längre sikt är dock tror jag ökad kunskap hos människorna och en mer skeptisk inställning. Även tror jag att konkret träning av hjärnan är en kritisk meme vars resultat när den tillämpas ger människan bättre förutsättningar för att upptäcka och hantera negativa memer (se bl.a. Tränar min Intelligens! Inköpta prylar och Jongleringsbollar (3 st 29 kr) fungerade bra för tips på hur man gör det billigt och bra).
För en introduktion till memetics tycker jag Wikipedia är utmärkt. Även Memetics i Principia Cybernetica rekommenderas. Här har vi också en länksamling med en hel del av det äldre materialet: Memetics publications on the web.
Tråkigt nog publiceras väldigt lite av som händer i området numera och mycket verkar allmänt bytas i slutna sällskap. Ett argument för det är givetvis att du inte kan studera något som påverkas av dina teorier.
De fåtal reklambyråer som seriöst har något i det här segmentet håller också tyst om vad de kan. Särskilt gäller det just vad som triggar hjärnan till att acceptera en meme och låter den integrera med ett mönster. Jag tror faktiskt att jag är ganska ok just det på men har aldrig sålt den förmågan även om jag vet att det betalas rent sjukt för dom från de få som säljer den. Det handlar helt om naming att namngiva något så att det faller rätt in i hjärnan utan att massa nya kopplingar behöver skapas. Där kan det falla in olika beroende på vilken association som finns. Intressant nog tror jag inte att det går att ljuga med det om det ska fungera utan du pekar ut en sanning som ett mönster finns för. Finns inte mönstret behöver du en annan sanning om det ska gå.
En av de första jag gjorde var med Apoteket AB där målet var att "Apoteket" som ju är korrekt skulle kallas "Apoteket AB". Det förändrar nämligen direkt hur namnet ligger och olika innehåll från mememen "vi är Apoteket / Apoteket AB" uppfattas olika tydligt. Med "Vi är Apoteket AB" blir monopol, stora överpriser på receptfritt, långa köer, onödig byråkrati o.s.v. lättare att se. Med "Vi är Apoteket" känns det folkhem, noggranna apotekare som arbetar hårt för Sveriges medborgare så att alla ska få rätt läkemedel och billigare läkemedel till svenskarna genom statligt samarbete.
Fast att hitta den naming som får en meme att tränga in är inte det lättaste. Något krävs så att Kina kan diskuteras kring människorätt utan att den positiva association deras långa, vackra och värdefulla kulturhistoria har och ger i namnet Kina krävs så att det inte stör perceptionen av ondskan. Lösningen på det såg jag äntligen och det är att inte diskutera Kina utan "Medlemmarna i Kinas kommunistiska parti". Kina gör inga övergrepp på medborgarna. Det är medlemmarna i Kinas kommunistparti som roffar åt sig på övrigas bekostnad och mördar dom som vågar protestera eller ens ställer frågor. Denna naming tog evighet att hitta rätt på. Jag var så inne på att det måste vara en namnvariant av Kina och gick över flera alternativ.
Vill man göra det för SVT är det viktigt att få in att det är ett Imperium som helt dominerar. Att det har en gigantisk budget är viktigt. Slutligen krävs en ordlek på deras namn som fångar in alla kanaler de hostat upp + deras långa historia av att ha monopol + hur de angripit allt nytt som någonsin kommit. Vi får se om det blir något.
En komplettering till detta inlägg finns i Kompletteringar: Temer (techno-memes) trycker ner The Tipping Point. Där diskuteras djupare betydelsen av den meme som får folk att börja träna sin hjärna.
Kommentera