Snowden: Transfererad för att translatera från dom elliptiska kurvornas välkända språk

10/29/2013

Mer Snowden uppsniffat på webben:



Emellertid kände vi ju alla till att den liksom inte helt ovanligt mycket också nått standard och implementation. Understryker betydelsen av diverse gamla krypteringsbibliotek in-kompilerade i allt möjligt.


Det känns alltid lite speciellt varje gång Snowden berättar teknik-relaterat redan känt och dokumenterat för den som verkligen seriöst engagerar sig att gå över saker och ting publikt (inte för att just detta är annat än mer uttryckt också runt problemen).



Vad konkret betraktande några av de första power points jag direkt känner är verkligt nytt eller med kännbar distas är enstaka termer där jag upplevde nytt. Ex. förståd jag då aldrig riktigt SSO om menade ex. single-sign-on. Det gjordes mycket senare tydligt för mig att det troligare rörde en administrativ-enhet hos myndigheten.


Språkkultur och begrepp är ju också känt i alla fall bland alla medarbetarna.


Jag vill ogärna eller egentligen inte alls dra någon slutsats från något av det varande föga möjligt. Ex. knappast föreslå att ej tog med sig dokument m.m. Svårt att riktigt bedöma här. Många dokument hos andra ska ju ha raderats av en journalist där också på uppmaning av en brittisk myndighetsperson.


Själv fundeear jag annars mest hur man kan tappa bort en nyhetsreferens och anteckning minnas något som ett pågående samarbete mellan Kina och USA rörande listening post på en ö i Stilla havet. Sökte efter den flera år på alla möjliga sökord helt antagande något närmare Asien. Hawaii var inte vad som ens kom associerat runt det. Och pågående samarbete lär väl knappast ha varit annat än någon av de arresterade och idag säkert dömda kinesiska spionerna (eller möjligen en). Först skrev jag förövrigt tappande mast här men jag var inte mer säker här efter något år om det kanske rent av var något seismografiskt undervatten. Hittade ingenting runt det. Aldrig tillbaka till den. Tills nu. D.v.s. lätt att förvirra sig när plöjer igenom en bunt av nyheter förhand och tappat bort något intressant. Här är den:



Referedad url Washington Times från Google gruppen fungerar inte längre men bekräftade den när hittad för ett tag sedan. Dessutom kände jag igen den.

0 kommentarer

Kommentera