Överraskande Imponerande i IT-plattform: Extremt effektivt

10/13/2013

Två komponenter - den ena som först efter säkert ett års användning som började visa sin tycks det helt odokumenterade sanna prestanda - som presterar extremt över allt jag är van vid.


BitTorrent

BitTorrent hör till en tror jag ganska stor grupp av infrastruktur relaterade tjänster och lösningar som kommit efter att jag i ålder passerade mitt it is easy to try all new shit people make. Mycket snabbare nedladdning åtminstone med ett stycke internet i sista biten från Telia för hemma marknaden än vad Google Chrome klarar.


Jag har heller aldrig seriöst i alla fall läst över hur den fungerar. Ev. minns jag ungefär rätt i att den tar jämfört den abstrakta princip som TCP/IP mycket mer förr var byggt på i att stycka trafik och låta den färdas friare. Över åren har ju den principen reducerats praktiskt även om infrastrukturen anslutande varandra såväl passerande trafik mellan intressenter följer den.


En snabbtitt BitTorrent (Wikipedia) för första raderna tycks bekräfta detta. Och också att den likhet i indikerad abstrakt-princip just uttrycks mot segmenten där den reducerats på nätet. Detta genom att resp. nod små-delar av filen kan laddas ner från konkurrerande antagligen oftare kan vara spridd över flera delar på nätet d.v.s. olika företag, kanske privatpersoner m.m. var och en också placerade hos olika internet-provideras. Reduktionen av den abstrakta principen för TCP/IP-trafiken ligger ju just hur internet providers, stora innehållsleverantörer m.fl. hanterar sin trafik resp. mellan-sig (ex. genom optimerade anslutningar eller strympande trafik mot slutanvändare beroende på om de betalar 60 kr eller 400 kr per månad eller liknande summa).



Ubuntu

Efter år av användning av Ubuntu har jag sista halvåret kunnat konstatera att dess prestanda radikalt - gigantiskt faktiskt - förbättras efter att fått gå utan omstart åtminstone sex veckor och når kanske topp vid cirka två månader.


Jag känner ej till orsaken (det är ej uteslutande - eller ens mer än ett fåtal procent - relaterat förändring av processer igång resp. vilka som default startas med annat konto än vanligt användarkonto) där skillnaden praktiskt ligger i att jag kan köra in något över 1 GB av text-filer in i mittet i ungefär tio konkurrerande processer förutom som sista gången idagarna också med cirka 20 st (troligen som mest hela alfabetet samt ev. någon av 0 - 9 i antal) mindre minneskrävande processer. Detta för varje process som vanlig användare men med prioritet för allt satt till 19, och alltid startad i Perl-tolk. Fascinerande nog ligger det här åtminstone på gränsen för vad som jag fått för mig är tekniskt möjligt att referera i omfång för minne (där kan jag dock förstått fel därför jag tittade endast en gång snabbt och ytligt).


Vanligen orkar det över färskare efter omstart på en glad och solid dag upp till cirka 850 MB under i övrigt ungefär samma situation. Occh gärna att jag försöker undvika att trycka upp det till mer än 350 till 600 MB.


Datat är strängar (motsvarande a och b) i ash-tabeller där lagrat värde är heltal: $tabell{$a} -< {$b} = heltalet.


Också i övrigt extremt välfungerande och snabb.


Kanske någon hell I am dying and fall back to some we thought lesser default handling ex. av process och resurs-köar m.m. Kanske diverse algoritmer som i publicerad forskning verkade överlägset men praktiskt var sämre än äldre enklare varianter (first-come-first serve m.m.).


Indikationen är självklart att det troligt lönar sig enormt att ta distributionen - eller ev. enklare annan - och gå över den ordentligt när det gäller möjligheter som finns långt ner i process- och minneshantering när man verkligen har behov av att trycka upp vad som går att ta ut från hårdvaran. Rörande det är jag inte riktigt övertygad om att de Linux-distributioner optimerade prestanda egentligen berör vad jag fått för mig egentligen är orsaken (där jag specifikt inte tog upp det här men antagligen återvänder till det senare när jag ev. infört det här så att jag också kan boota om utan att behöva vänta evigheter tills sannolikhets-distributionen tillslut tar OS och hårdvaru-mötet till tillståndet).

0 kommentarer

Kommentera