Kanske ändå mer än lite kul: Formatet på kontaktens URL

7/12/2012

Och så fortsätter vi på: Komiskt: Web server ID via Google world master password (Komiskt inlägg).

Ovan får vår potentiellt magiskt adderade kontakt:

https://www.google.com/contacts/#contact/550b895e0b4c1b51

Fem stycken (en ambitiös ej semesterfriande bloggare skulle naturligtvis klickat sig igenom alla tre tusen kontakter Gmail adderat genom åren men det finns många värre områden jag ska förbättra mig på innan jag kommer hit) kontakter jag med tysk noggranhet analyserade URL:en på visade sig ha ett format likt denna eller mycket likt:

https://www.google.com/contacts/#contact/group/26ae/Other+Contacts/36f9076e0cac9b3e

Det väldigt intressanta ovan är att Google Contacts som förväntat av en big data aktör där allt lätt blir kaos har skapat meningsfulla URL:er som trevligt indikerar var kontakten hör hemma. Det tycks var kännetecknet för hela sticksprovspopulationen (men vi ska inte helt utesluta att de kanske längre tillbaka eller tills jag ändrade något endast gav dem ett hasch-värde).

Jag tvivlar dock lätt på kontakten. Saken är ju den att jag aldrig tror att jag manuellt lagt till en kontakt eller på annat sätt medverkat till att en kontakt lagts till. De nära nog 3000 kontakter jag har är dom Google Gmail praktiskt nog samlat åt mig. Denna kontakt saknar dock e-post-adress.

Väldigt spännande och mystiskt. Med min erfarenhet av också numera gigantiskt stort IT-system kan jag för allt i världen inte förstå hur sådant här annat än genom konspirationer av det mer storslagna kan inträffa. Är man bara tyskt exakt med sina kravspecifikationer och validerings-testning o.s.v. ska det med mindre än en eldsvålda inte inträffa att seriösa system avviker från de noggrant utritade små tillståndsdiagram och UML-pilar och kanske matematiska modell analyserad i en trevlig Matlab-kod med en trevligt färgglatt nod-diagram med pilar och flöden o.s.v. Rationellt vet jag att s.k. mjukvarudefekter händer andra. Jag har själv mött sådant i andras mjukvara. Men jag förstår det ändå inte. Varför koda fel när det skapar problem? Var bara noga med kravspecifikationerna och använd lämplig quality assurance method system och man måste närmast medvetet anstränga sig för att något odefinierat ska inträffa.

"Kanske" är det dagens yngre vuxna som inte är lika "moraliska" i sitt kvalitetstänk som min generation? Vi växte upp med svaga datorer, inte krävande utan utmanande programmeringsspråk som gav oss styrka Basic, Assembler m.m. Det gjorde oss starka. Internet, PC, mobiltelefon är sådant vi är tacksamma för dagligen. Vi kommer från en hårdare tid och för oss är det nog viktigare att bidra med kvalitet till vad vi förstår att vara tacksamma för. Dagens ungdomar och yngre vuxna har genom generationerna något ovanför min fått en förvekande uppväxt. De gör fel och bryr sig heller inte. Ett smalt fönster cirka 1976 - 1972 levererar ordentligt av all den kvalitet som räknas.

0 kommentarer

Kommentera