Sverige måste kunna försvara vårt internet-territorium

2/15/2012

Nyhet om någon routing-algoritm ASEA sägs ha utvecklat under 1970-talet:

Sveriges bäst bevarade teknikhemlighet

För mig för nyheten dock associationen från nyheten till något helt annat. En liten fråga jag av och till brukar komma till med början tror jag 2000 utan att egentligen någonsin aktivt försökt borra frågan djupare utan mer för att understryka att jag från cirka 1994 sett internet från alla möjliga aktörers perspektiv där kanske en del möjliga potentiella risker av större dignitet kanske kvarstår.

Vad jag tänker på är en dedicerad lina som gick från KTH:s "hubb" över till USA via först en privat person viktig rörande standardiseringsarbetet och med i skapandet av internet sedan de första åren. Samt en dedicerad lina som gick "från" denna i sin tur ej med på någon teckning och tror jag kanske okänt både för vilka som nu mottog trafiken i US liksom för svensken tillbaka till universitetet. D.v.s. åtminstone förr tror jag diverse trafik relaterat till routing in- och ut från Sverige, och vid denna tid också ett antal andra länder, mycket mer inkluderande än idag när långt fler förbindelser finns, tappades.

Frågan är väl först hur man kan ha missuppfattat detta d.v.s. möjlig förklaring vars syfte inte är att all trafik tappas. Bandbredden på förbindelsen som gick var ordentlig så rent formellt tappades nog verkligen trafiken. Kanske var det av debug-orsaker men det utesluter inte att andra tappade trafiken när den gick in i US (d.v.s. ta all trafik som passerade in och ut från Sverige via KTH snarare än bara den trafik som gick in till US) vilket jag ju indikerar som möjligt rörande något annat jag informerades om långt senare än om denna förbindelse och vad jag berörde ovan.

Man kan ju spekulera om vilka som kan ha tappat trafiken om så var fallet. Antar vi att det ej var huvudsakligen debug orsaker som föranledde till första förbindelsen till US tycks ju NSA vara det uppenbara svaret. Problemet med att påstå något sådant är att naturen av deras verksamhet och vad de publicerar om den gör att man egentligen inte har någon som helst information man kan bedöma det från. Det enda man drar slutsatsen från är att deras uppdrag handlar om att avlyssna trafik.

Ett undantag från det finns. NSA liksom andra amerikanska myndigheter handlar upp teknik , investerar i teknik m.m. jämförbart vilket ofta (oftast?) publiceras. Utifrån det kan vi bedöma att det "ganska troligt" ligger innanför deras tekniska möjligheter att analysera denna typ av trafik på de datamängder som bör ha varit aktuella dessa år givet viss initial filtrering.

Vem som kan ha tappat deras tappning av svensk trafik är en helt annan fråga. Utifrån debatten idag tycks det uppenbara svaret vara FRA. Men jag är mindre säker. Liksom som för NSA saknar jag information att bedöma vad som sker eller har skett. Jag skulle ex. inte bli alls förvånad om det istället handlar om några tekniker vid KTH som träffar på förbindelsen och ser den som möjlighet att lösa ett praktiskt tekniskt problem av något slag.

Varför är det intressant att beröra detta? Tja problemområdet handlar inte primärt om att trafik tappas för avlyssning av NSA eller FRA utan vilka möjligheter det finns för att slå ut svenska nätet i en situation där tillgänglighet är viktigt. För mig givet att jag aldrig sett någon indikation på att varken NSA eller FRA läcker känslig information eller missbrukar den är problemet att de tar trafik mindre än risker med en historik med praktiskt realiserade problem.

Jag minns 2009 när förbindelser från Uppsala ut till en diktatur förelåg för att ge visst stöd rörande en del verksamhet praktiskt understödjande protester. Det samma hade en primär utgång från ett annat länd där det från Uppsala vara kompletterande för att möjliggöra viss analys, vid behov kanske fungera som backup och också som en vette för att se om det ev. drog till sig något man kunde slå ner på. När kravaller bröt ut i Kina bröts strömmen i Uppsala.

Tolkade jag vid tillfället vissa senare uppgifter rätt från USA (och jag tittade verkligen inte i detaljer utan nöjde mig med att kommentera det på blogg med förhoppning att de ganska stora summor Sverige lägger i Krisberedskapsmyndigheten - som ev. bytt namn - och andra liknande åtgärder gjorde det onödigt att behöva göra mer) har det också tekniskt visat sig möjligt att bryta strömmen via metoder möjliga också för reaktorstationen d.v.s. lägga trafik till den utifrån för att få dem att "explodera". Om så verkligen var fallet eller om andra orsaker är förklaringen vet så vitt jag kan bedöma varken jag eller någon annan i Sverige givet nivån på de säkerhetskontroller och utredning som skedde i Sverige.

Jag påstår nu inte att något kritiskt system eller sambandslösning kvarstår i Uppsala eller Sverige beroende av strömförsörjning. Vid ett senare jämförbart problem med strömavbrott demonstrerade jag ju just detta från en dimension genom att blogga om det trots att både internet och telefonisystemet var nere i Uppsala, och det från samma IP-adress som liggande i Com hems nät (trots att trafiken självklart tunnlades ut från satellit). Och nu flera år senare känner jag inte till något system eller behov alls kvarstående. Jag har emellertid inte någon bild av andra "rörelser", organisationer och liknande där ju Sverige är hem åt flera rörelser som verkar för demokrati i hemländerna.

Det är därför potentiellt viktigt att med viss predikterbar säkerhetsnivå kunna säga att en utländsk diktatur ej kan slå ut möjligheterna till telefoni och internet från svenska orter.

Vidare gäller ju för internet liksom andra områden att Sverige måste kunna försvara sin gräns. Jag ska inte påstå att incidenten 2009 utlöste något liknande en "internet konflikt" berörande bl.a. svenska internet (tvärtom följde jag sex till 12 månader efter denna tidpunkt överhuvudtaget inte någon information rörande svenska internet inklusive att jag inte läste nyheter rörande området och kan därför inte alls bedöma ens löst om så blev fallet) men jag vill peka på att liknande problem kan medföra just det. Klarar Sverige inte av att försvara sitt territorium i internet för det med sig att Sverige kan användas för att projisera makt från ex. diktaturer. Det kan inte accepteras och därför när så sker om Sverige inte hanterar det problemet medför det att andra hanterar det åt oss vilket är helt olämpligt.

0 kommentarer

Kommentera