Googler läser text i bilder

1/25/2008

Upphittat om det: Google Files Patent to Recognize Text in Images (seroundtable.com). Metainformation som ju bildprogrammen har bra stöd för att lägga till bör kunna vara eller bli en bra sak.

Jpeg (Wikipedia) tror jag kanske man ska vara observant på eftersom det är förstörande komprimering. Återanvänder man en bild och sparar om den i ett annat format kan det vara klokt att titta hur bildprogrammet hanterar metainformation så att det inte försvinner.

Och lite tidigare bloggat om bilder: Att optimera för Googles bildsökning. För den som ev. läst den postningen tidigare och inte klickar på länken nu så tog jag bort ett exempel med Wikipedia som var en feltolkning (även om själva saken jag ville illustrera är korrekt så vitt jag vet). Jag ändrade ett annat exempel så det blev lättare att läsa.

0 kommentarer

Kommentera