Knols - Google bygger uppslagsbok

12/15/2007

Wikipedia har blivit enormt framgångsrik. Nu ska Google börja bygga en uppslagsbok med Adsense. Generellt verkar Google allt mer satsa på också etablera sig som publicist och blir därmed konkurrenter till befintliga publicister inklusive alla deras Adsense-partners.

Google tycks nu bit för bit gå över från att uteslutande visa andras material till att bli publicist. Detta oroar mig och många andra. Väldigt mycket trafik som når en publicist kommer just från Googles sökmotor.

Kommer Googles eget material visas annorlunda än för övriga publicister? Eller får deras material kämpa i sökresultaten med övriga? Och i så fall på lika villkor? Google ger ett svar här även om det är svårt att tolka exakt:

A knol on a particular topic is meant to be the first thing someone who searches for this topic for the first time will want to read.
Encouraging people to contribute knowledge. (Googles officiella blogg).

Oroande. Jag tror det är mycket svårt för Google att lyckas med att både vara sökmotor och publicist utan att kvalitetsproblem uppstår på båda sidor. Dessutom riskerar de att reta upp sina befintliga Adsense-partners.

Wikipedia eller Knol?
När vi diskuterar Wikipedia här menar vi uteslutande engelska Wikipedia, en.wikipedia.org, svenska Wikipedia och andra mindre språkområden har nödvändigtvis en längre väg att gå innan de når sådan nivå att man har nytta av dem.

Kritik mot Wikipedia har särskilt riktat in sig på att det ibland finns fel. Särskilt ligger de efter inom vissa särskilda områden. en.wikipedia.org är emellertid medveten om frågan och har kvalitetsprojekt bl.a. genom sakkunniga som har ett huvudansvar för större ämnesområden. I praktiken är denna fråga av ganska liten betydelse för hur de flesta använder en.wikipedia.org:

  • Slå upp ord.
  • Få begrepp förklarade.
Det är helt enkelt sällan som någon slår upp något där ett ev. fel har praktisk betydelse. Inom känsliga områden är gissningsvis också de flesta medvetna om att uppgifter bör kontrolleras där det kan ha betydelse.

Knols - Google Adsense
Precis som med Wikipedia räknar man med att inte behöva betala skribenterna. Däremot ska Google som vanligt ge möjlighet till att visa sig egen Adsense tillsammans med det man skrivit. Detta ger ju också Google intäkter. Populära sökord som har mycket trafik kan gissningsvis, beroende på hur nu Google bygger, hamna i mass-editering när folk försöker optimera just de egna intäkterna.

Jag är tveksam till att Knol kommer klara att attrahera skribenter från Wikipedia. Folk skriver inte i Wikipedia för dra in pengar utan av orsaker som är mer sociala, känslomässiga och ideella. För många är att skriva i Wikipedia ett sätt att umgås och bygga status på nätet. Jag tror att få av skribenterna skulle uppsätta reklam i Wikipedia även om de fick pengarna oavkortat.

Information om skribent i Knol
Google tänker också skilja ut sig från Wikipedia genom att ge mer formell information om skribenterna inklusive utbildning och erfarenhet. Det kan vara värdefullt om du läser en artikel t.ex. om bråckoperationer att veta yrke, utbildning och erfarenhet för de som skrivit respektive del.

Däremot kan man inte se det här som en långsiktig fördel framför Wikipedia. Wikipedia är ju ett projekt som växer till sig över tiden. Något motsvarande system för vissa skribenter i Wikipedia kommer nog de närmaste fem åren.

Kvalitet på materialet
Risken är naturligtvis hög att Knol kommer attrahera personer som särskilt skriver uteslutande för att tjäna på det. Blir intäkterna för skribenten låg blir värdet av innehåller lågt. Risken är att det hamnar ungefär på nivå med många artikelbanker.

Ett stort arbete lär krävas från Googles sida för arbeta in kunniga personer som dessutom kan skriva. En spekulation är att såvida de inte initialt själva betalar för utvecklingen av ett stort material för att få igång uppslagsboken dröjer det år innan den kommer ge relevant värde för läsarna.

Blir Google portal & publicist utan behov av resten av internet?
Video och nyheter har de redan satsat på. Fler tidigare publicist-projekt som jag inte känner till kan finnas. Nu kommer en uppslagsbok. Vad kommer i framtiden? Faktatidningar inom olika områden? Krönikor skrivna av kända personer?

Får de bredd i det där och inte tappar läsarna försvinner behovet av resterande internet. Det oroar mig.

2 kommentarer
Daniel sa...

Ja helt klart att Google gillar Wikipedia. Om man tex söker på AdSense så kommer Wikipedia rätt högt upp. Det är alltid farligt att ge så hög länk status på sida. Kolla bara dmoz.org!! Jag säger inget mer.

2007-12-15 23:10
Swedish Research sa...

Jo fast Wikipedia tror jag Google upplever passar där och att de mäter sådant hos besökarna.

Frågan är om Google gör en uppslagsbok. Blir det verkligen lika bra som när en extern publicist gör det? Finns det inte risk att man gynnar sig själv för att täcka en förlust vid kvalitetsproblem?

Och vad betyder det här på sikt? Är målet att Google ska ta ut maximalt värde av de som använder deras sökmotor? D.v.s. de som inte kliklar på Adwords ska de gå till en Google sajt och klicka på reklam där?

Det jag oroar mig lätt för är att det här i längden kan innebära att Google blir singulär. Alla typer av material som efterfrågas utvecklar de själva för maximal vinst.

Det behöver inte ens bli sämre material (även om jag ser en tydlig risk för det). Det kanske blir enormt bra material därför att de har så perfekt statistik på folk vill ha.

Men vi andra behövs inte längre.

2007-12-16 03:25

Kommentera