På samma tema med Kanske ändå mer än lite kul: Formatet på kontaktens URL och
Komiskt: Web server ID via Google world master password (Komiskt inlägg) besläktade med detta inlägg försöker jag förutom det allvarlig teknik- och kultursamtalet av och till vara komisk. Det är en god möjlighet för supportpersonal som om de frågar en arbetskamrat eller kund sägs vara tråkiga att lära sig några enkla handgrepp. Hjälpsamhet är en semesterdygd man sedan kan minnas hela året med glädje över att hjälpt en medmänniska.
Efter en dag av att känna lite på kabelmodemet och ta fram lagrad gränssnitt kunskap om nmap m.m. inkluderade tror jag två avbrutna (nära nog klara) och en fullständigt direkt brutal portskanning fascineras jag både av hur lite det stör dess prestanda. Väldigt stabil (om än normalt för sådana här prylar väldigt osäker och i morgon hoppas jag bli klar så att jag kan uppdatera mjukvaran och få bort det störande brus deras när ej använd felkonfigurerade IP-telefoni medför ibland på de fasta telefonerna).
Mer än lugnt stabil ger intrångsdetektionen avslappnat (kanske mer åt nerrökt hippi än Telecom High Tech - The Buzz Word Collection peaking at 1998 - 2000 vilket jag fascinerande nog tror är mer rätt än fel i de flesta fall: behöver du säkerhet behöver du något mer och övriga som inte ser det tror jag sällan konkret når reducerade problem om funktionen nu faktiskt gjorde vad gränssnittet påstår):
Mer fascinerad om den här produkten är jag dock över att tre personer lovade att dra av en månadskostnad i Januari medan deras CEO klagade i en av ekonomitidningarna hur deras support skämde ut Telia. Ändå klarade dom det inte.
Telia Bredband är problem och kostar tid - 2012-02-01 | Hans Husman om Media
Telia Sverige svarar om problemen med Telia Bredband - 2012-02-02 | Hans Husman om Media
Teliachefen: ”Vår kundtjänst måste bli bättre” - 2012-02-02 | SvD.se
Jag gillar Telia Sonera. Det är ett företag som gått en lång väg och viktigt har förutsättningar för att vara starka länge. Kundsupport är problematiskt och det är möjligt att de och Google ligger nära de typer av lösningar vi kommer se ta större plats över åren där forum först samlar information från många perspektiv och situationer när kunderna klagar tillsammans i en tråd och stödjer varandra emotionellt och tekniskt (vem vet kanske blir dom ibland kära och gifter sig). Vilket rätt utnyttjat möjliggör bra supportlösningar som löser problem stabilt för alla dom situationer det är troligt att problemet uppstår. Efter att ha kontrollerat Telia Soneras forum ser jag att det inte är dåligt fungerat men att de inte tycks vara i närheten att nått fram till idealet jag pekade på här.
Att missa på artighet är också lätt. Kunden förväntar sig ett korrekt och kompetent bemötande. Händelser där andra kunder berättar om tekniker nästan i hemlighet läcker att det egentligen bara är fel på kabeln och om de kan ska de ta en gammal sunkig kabel utanstöd för IP-telefoni så slutar telefonen att bru är problematiskt. Det gör support scarce lite som chokladkakor i ett Östland innan muren föll. Lösningar finns men det gäller att prata med rätt tekniker. Osäkerhet är heller inte bra. Det är bättre att kunden får ett trovädigt svar en ett felaktigt eller inget svar alls.
Väldigt lite jag såg i trådarna för aktuellt modem indikerade annat än att det är ett fåtal avgränsade grupper av tekniska problem relaterade till fyra områden. I dessa områden kan sedan säg cirka 5 - 20 faktorer spela in vardera och orsaka problem på olika sätt. Det är kunskap Telias support behöver dokumentera och paketera. Kunskapen finns. Jag har den och jag vet folk på Telia som kan mycket mer om sådant där än jag. Och kompetenta tips hittas dessutom i forumet av desperata kunder som experimenterat sig fram till utmärkta lösningar.
Här behöver Telia folket dock någon elak utifrån som sammanfattar alla problem och mer än att föreslå verksamhetslösningar, och styrsystem, återkommer och gör det igen en månad senare, och låter verksamheten själva nå fram till hur de bäst löser problemen med vettiga verktyg utifrån i form av den grundläggande infrastrukturen (ex. rapportsystem för lösningar). Det är vad jag tror för företag etablerade sedan länge fungerar bäst. Någon utifrån man knappt träffar annat än när han kommer med rapporten och som har ej-exakt stöd från någon högt upp ej passande in i organisationen stör. Felen blir åtgärdade och verksamheten bygger system som fungerar för dem. För Telia tror jag att det är dom bästa systemen. För mig vore det ett nöje att göra. Jag känner ibland en länktan att skapa värde genom att få saker att inte fungera. Det visste tidigt mina föräldrar och på kemigren vann jag priser för flest trasiga kolvar m.m. På Engineering of Physics var det år av att ständigt bränna sig på spänning, saker som började ryka m.m. Telias Support är dessutom lite legendariskt. Många tror att den bäst "avlivas" och istället köps in helt externt. Jag tror dom har fel. Den riktiga Telia kulturen har värde men är ibland speciell. Det mesta av den är borta men jag kommer ihåg en del från när konsultade åt Industrikapitals Validation efter de hade köpt ut det ett halvår tror jag.
Även om enheten faktiskt fungerat väldigt stabilt i bredband med ett undantag har den föranlett (inkluderade komiska lite surrelastiska kontakter med Tele2). Och jag ska därför återkomma till det.
Nu vill jag inte att någon läsare ska få för sig att det ev. inte är min enhet. Oavsett hur avtalen såg ut slutade diverse förseningar på många månader med leveransen att jag totalt fick tre enheter:
- Den de skickade och försenade utan att meddela medan de började ta betalt.
- En jag "fick" gratis i en Telia-butik medan jag spelade in kul citat om deras interna konkurrens med andra delar av företaget och en del anmärkningsvärda åsikter om kunder (lite inkluderande mig men mer andra vid besök två för att berömma en jag upplevt kompetent tidigare när jag handlat telefonkort och få lite känsla kring saker och ting).
- Dessutom kom en tredje.
Telia nekar till att de skickat mer än en. Och menar om fler kommit är det enheter jag beställt och troligen betalt för från någon annan eller att jag har flera bredband (kanske i min sommarstuga). På en direkt fråga om de inte var Telias utan minna i den meningen att jag kunde kasta dem om de inte önskade skicka budfirma att hämta dem med ersättning för tiden det tar mig för en påbörjad konsulttimme fick jag ok på det.
Så det är en av dessa jag just nu sopsorterar. Först ska jag likt en kirurg extrahera fram kunskap om dess hårdvara och ev. miljöfarliga batterier den kan innehålla. Jag små med ändå förhoppningar att man kanske oväntat visar sig kunna rädda miljön från något som inte ska finnas i enheten. Sådant har hänt förr.
En lustig detalj! Använder vi ATM i Sverige? När jag jobbade med IP@Service projektet som var IP telefoni inkluderade en del av de möjliga idéerna om nätet under ATM. ATM är ju föga vettigt motsvarande moderna nätverks flexibilitet men för att etablera trovärdiga anslutningar mellan noder torde det höra till det mer stabila. Något under dagen gav mig en känsla att ett fint traditionellt nät fanns: En standard från de sista åren telekom-företagen fortfarande slogs för Tradition, Kultur och Långa Noggrant Skrivna Standarder där världen fick en trevligt färdig fin lösning att köpa av dem. Innan internet med RFC, open-source och allt annat förstörde allt samman. Jag bangar inte lite ATM om man kan få ringa med det. Kulturhistoria har alltid intresserat mig och ATM är verkligen vad som kan ge värde också idag även om inte på något sätt jämförbart med vad teleföretagen hoppades att det skulle bli: Allt telefoni och internet är idag i en mängd lösningar. Allt ovanpå ATM. Med bl.a. IP@Service ovanpå.
En lärd lite finare dator och internetanvändare som jag. Hade redan långt tillbaka en C64... För mig är ATM elegant medan det för många andra bara blir pinsamt. Det är så tydligt när folk utan den rätta bakgrunden tror sig kunna använda ATM och förstå hur man signalerar med det.
Jag övervägde ett tag Ponny express som kom med i Byggsten: Trafik i sociala media relativt homeostatis och Nyquist och Shannons lagar. Men är känslan inte att western är lite ute nu? Den kommer så klart igen och då lär den bli roligare men just nu jag tvivlar.
Ett trevligt litet semafore-nätverk är både klassisk elegans. Visar på en god uppfostran med långa anor i datakommunikationens värld. Yrken som krävde exakthet. Trofasthet. Kraft att stå emot väta och vind. Dom kvaliteter som genom generationer givit oss i dom rätta familjerna hög kvalitativa mjukvaruutvecklarna som med pedantisk noggranhet inte bara implementerar kravspecifikationen rätt utan hittar fel och problem i specifikationerna resultatet av andras brister och löser det effektivt med maximalt ett telefonmöten med kund där de snabbt förstår situationen: telegrafi och semaforer handlar om effektivt språk. För oss telegraf-troende är språk vad som ska ge konkreta resultat att fylla upp vår härliga abstrakta poesi med.
Det vore trevligt för Uppsala att ha ett semafore-nät. Givetvis inte för vem som helst. Allra minst att man kan alla sjöflaggorna först.
Kommentera