Dagens I Ching

8/14/2009

Låt mig börja med att citera mitt tidigare inlägg:

Slumpmässiga svarta lådor kan ibland ha värde behandlade på rätt sätt. Jag förklarade tidigare det för I Ching enligt:

I Ching är en slumpmässig process (något annat ska ingen tro) men resultatet verkar meningsfullt vilket får dig att tolka det. Processen när vi gör tolkningen ger insikt och lär oss något om oss själva. Det kräver att man vågar och orkar tänka nytt om sig själv. Har du problem med tydligt negativa känslor om dig själv bör man (tror jag) vara mycket försiktig med sådant. Det samma gäller om du har lätt för att övertolka.

I CHING OCH KUNG FU PANDA

Kritiskt är att man inte fastnar i den tolkning som känns riktig. Det gäller att fråga sig vilka faktorer som fick dig att göra tolkningen och sedan gå vidare och göra den motsatta tolkningen.

Här har vi dagens I Ching vilket gav hexagram 1 för situationen just nu:

"That which is great and originating, penetrating, advantageous, correct and firm. In the first (or lowest) line, undivided, we see the dragon lying hidden in the deep. It is not the time for active doing.

In the second line, undivided, we see the dragon appearing in the field. It will be advantageous to meet with the great man.

In the sixth (or topmost) line, undivided, we see its subject as the dragon exceeding the proper limits. There will be occasion for repentance.

The situation is shifting, and Yin (the passive feminine force) is gaining ground."

Och hexagram 31 för framtiden:

"On the fulfillment of the conditions implied here, there will be a free course and success. Its advantage will depend on being firm and correct, as in marrying a young lady. There will be good fortune.

The things most apparent, those above and in front, are embodied by the upper trigram Chi'en (Heaven), which is transforming into Tui (Lake). As part of this process, strength and creativity are giving way to joy, pleasure, and attraction.

The things least apparent, those below and behind, are embodied by the lower trigram Chi'en (Heaven), which is transforming into Ken (Mountain). As part of this process, strength and creativity are giving way to stillness and obstruction."

Ett horoskop som omedelbart bekräftade mitt befintliga intryck av den situation jag bad om råd för. Men här gick jag inte gick vidare och tvingade mig till den motsatta tolkningen för att sedan vägde det mot varandra. Jag får försöka göra det i morgon.

Men att vi är i Yin råder det ingen tvekan om. Det är inte tid för det aktiva Yang. Tvärt om ligger för mycket alldeles för nära Yang.
(-.-)y-

Givet är också att jag alltid bugat inför och kommer fortsätta buga för den Stora Mannen. Alltid. Respekt för erfarenhet och visdom är viktigt.

Relaterat:

TAO OCH FLOW

PS & Utanför tolkningen
Jag har alltid tolkat den stora mannen som äldre tiders filosofer och den samlade erfarenhet som kommer ner genom historien. Men det kanske inte är helt rätt? Det är dock sak samma eftersom horoskopen inte säger något konkret. De är bara verktyg för att se befintliga idéer och trosföreställningar.

0 kommentarer

Kommentera