Skärningen mellan Uppslagsböcker & Sökmotorer & Nyhetstjänster

12/19/2007

Google gick ju ut med att de nu ska bygga en uppslagsbok. Eller mer korrekt står de för infrastruktur, trafik (tolkar jag det), ägandet (delvis) m.m. som behövs medan frivilliga skriver mot att de får intäkter via Adsense: Knols - Google bygger uppslagsbok. Väldigt intressant. Tydliga värden bör finnas för Google och jag spekulerar om några längre ner. Men vi övriga publicister kan naturligtvis bli nervösa :-D

Men ännu mer intressant tycker jag att en "insikt" eller "tro" jag fick för ganska länge sedan efter att ha tittat på Wikipedia-projektet en tid. Denna rör just skillnaden mellan uppslagsböcker och uppslagsböcker just på nätet. Vi börjar därför med den.

Uppslagsböcker är sammanfattad kunskap
En traditionell uppslagsbok är tänk att vara länge. Det är en nödvändighet därför att folk inte har råd att kontinuerligt köpa nya uppslagsböcker när de är tryckta. Detta innebär att uppslagsboken:

  • I hög grad behöver vara sammanfattade.
  • Måste befatta sig endast med sådant som blivit mycket vedertaget.

Icke vedertagen kunskap i sig behöver dock inte vara ett problem i en uppslagsbok. Viktigast är att det framgår att det kan handla om nya upptäckter och fler studier krävs. I en tryckt uppslagsbok fungerar sådant emellertid inte eftersom långsiktig aktualitet måste beaktas. På nätet gäller inte det eftersom läsaren alltid har den senaste versionen av uppslagsboken.

Rätt uppslagsbok för nätet
En tryckt uppslagsbok måste därför vara mycket sammanfattad. För en ny uppslagsbok på nätet ser jag egentligen lite behov eller intresse av en till sådan. Flera sådana finns redan tryckta men också tillgängliga på nätet.

En uppslagsbok på nätet kräver inte sammanfattad kunskap på samma sätt. Kommer ett stycke ny forskning kan det anges med referens. Viktigast är att korrekt kontextuell information ges t.ex. att studien behöver bekräftas med flera eller att en annan studie pekar på något helt annat. En ständigt hög aktuell uppslagsbok finns heller inte fullt ut även om vissa uppslagsord i Wikipedia ligger nära det.

Jag tror att ett stort intresse för detta finns och att detta är något som folk ofta söker just när de letar information på nätet.

Skärning mellan nyheter och uppslagsböcker
Sådan mer "volativ" kunskap skapar vad vi kan kalla kunskapstrådar. D.v.s. de kräver uppföljning över tiden för att följa hur frågan utvecklas... Kommer nya studier? Vad säger olika experter?

Här har vi just det jag såg när jag tittade på Wikipedia. För att klara detta rationellt över tiden krävs antingen att man också bygger en nyhetstjänst också tillsammass med uppslagsboken. Eller integrerar nära med något som ger samma värde.

Nyhetsbevakningen av området ger då allt som krävs för kunskapstrådarna. Nya studier som kommer sammafattas i nyheter och kan föras in ännu mer sammanfattat i uppslagsordet. Uppslagsboken behöver hela kedjan för att orka med snabb kunskapsuppdatering. De också läsaren möjlighet att kunna välja upplösning på kunskapen:

    Helikopterperspektiv
    Uppslagsord.
    Nyheter kring studier m.m.
    Studier m.m. unik kunskap via referenser eller lokalt lagrat.
    Kontroll av en detalj

Det här tror jag är viktigt att titta över om man tänker bygga just en uppslagsbok på nätet. Utan aktualitet finns lite unikt värde för en uppslagsbok på nätet. Utan ett verksamhetssystem för skärningen mellan ny kunskap & nyhet och uppslagsordet blir det problematiskt att hantera över tiden.

Vad vinner Google på sin uppslagsbok?
Det kan nog bara tiden utvisa men några potentiella värden är:

  • Trafik går från sajter utan Adsense (t.ex. Wikipedia) till uppslagsboken som har Adsense = Mer pengar till Google.
  • Redaktionellt kontrollerade länkar ger variabler till ett trust management system system (jag tror ju Google använder RFC 2704 och dessa länkar där blir ju bara några nya variabler).
  • Sammanfattningen kan vara av värde för uppföljning av sökresultat.
  • Läsarnas intressen går lätt att följa vilket ger input till hur ett sökresultat ska se ut.
  • Uppslagssidorna kan ges en struktur som följer hur sökresultat ska se ut i olika "dimensioner": text, bilder, nyheter, bloggpostningar, film m.m.

0 kommentarer

Kommentera