Ordlista - SEO

10/02/2007

Här förklaras, eller kommer i alla fall, alla väsentliga begrepp inom SEO-förklaras. Detta för att etablera och definiera ett tydligt språk för bloggen.

Internlänkning
Eller om man nu ska skriva isär som intern länkning? Interna länkar är de som länkar andra sidor på exakt samma domän inklusive subdomän. Denna länk till SEO-trender är ett exempel på en intern länk: SEO Trender.

Vad är då syftet med dessa länkar?

  • Underlätta för besökaren så att denne hittar rätt.
  • Styra besökaren till sidor som du vill att denne ska besöka.
  • Beskriva din sajt för Google.

De interna länkarna beskriver både explicit och implicit din sajt på sätt som en sökmotor kan analysera. Vilken betydelse de fäster vid tid kan ha med vilket förtroende de har för sajten. För en sajt som upplevs som tveksam struntar man kanske helt i att du säger via interna länkar att en artikel handlar om ett givet ämne.

Explicit beskrivning, eller ofta taggning, sker i form av ankartext. I denna interna länk säger jag i ankartexten att sidan som länken går till handlar om trender inom SEO.

I implicit beskrivning kan faktorer som t.ex. följande ligga:

  • Ämnet på sidan som länken kommer ifrån. Handlar denna också om SEO trender beskriver det något för målet som den interna länken pekar till.
  • Överföring av intern PR eller länkkraft.

En sida som tolkas vara viktig av olika orsakar och som länkar några andra interna sidor säger kanske också att dessa sidor är viktiga. Intern länkkraften eller PR styr detta - Det som jag ofta kallar länkokraft.

Köpta och hyrda länkar
Detta är sökmotorvänliga länkar som är öppna för att värderas av sökmotorerna som du betalat för. Antingen som engångssumma eller som du hyr.

Detta är inte tillåtet med Google och jag vill inte rekommendera det.

Länkbete
Ett länkbete är något som man utvecklar där ett viktigt syfte är just att få länkar. Det behöver emellertid inte vara huvudsyftet även om det ganska ofta är det.

Det jag själv kan länkbete med är bra innehåll. Bra innehåll menar jag är en billig och effektiv metod för att få bra länkar. Ta fram ett kompetent och bra material som är intressant för den grupp av sajter som du vill ha länkar från. Tipsa dem sedan om det.

Länkokraft
Länkokraft är inte ett vedertaget begrepp men jag använder det ofta. Med länkokraft approximerar jag alla faktorer som avgör värdet av länk både internt och när den länkar ut. I detta värde ligger under bl.a.

  • Page ranking (PR).
  • Hur ofta sidan med länken uppdateras.
  • Besökare som passerar via den.
  • Ämnet för sidan.
  • Vilka andra länkar som finns på sidan.

Allt detta påverkar värdet av länken. Tillsammans när det verkar positivt skapas länkokraft.

MFA - Made For Adsense
Detta är sidor som skapats nästan bara för att tjäna pengar på Google Adsense. Webbplatsen får betalt för varje klick. Det gör att informationen webbplatsen ger inte får vara för bra - eller bra alls.

Genom att informationen inte besvara frågan så klickar besökaren på annonsen som ofta placeras på sådant sätt att man lätt klickar på den av misstag.

Dessa blir allt fler och det är mycket olyckligt:

  • Det ger oss seriösa webbplatser som arbetar med Google Adsense onödigt rykte.
  • Annonsörerna får dåliga besökare och vill inte betala vad klick från kvalitetssajter är värda heller.

Faktiskt tror jag att om Google inte börjar kasta utan alla MFA sajter så kommer Google Adsense förr eller senare ersättas med något seriösa riktat mot riktiga webbplatser.

Faktiskt hugger Google sig själva i foten med alla MFA-sajter. De har upptäckt att de kan tjäna ännu mer pengar att sälja länkar. MFA är med andra inte seriös verksamhet.

Naturliga länkar
Spontana länkar är naturliga länkar men är inte begränsat till dessa. Naturliga länkar är alla länkar som följer Googles riktlinjer. Du kan ha gjort något för att få dem men med en acceptabel metod t.ex. via:

  • Att tipsa sajter som kanske vill länka till dig.
  • Registrera dig i en katalog som t.ex. katalogen.kthnoc.se.
  • Du gör ett enligt Googles riktlinjer acceptabelt länkbete.

Sponsrade länkar
Icke sökmotorvänliga länkar som inte värderas av sökmotorerna och som är betalda köpta som reklam. De vanligaste exemplen är Google Adwords och Google Adsense.

"Sponsrade länkar" som är sökmotorvänliga ska inte räknas som sponsrade länkar.

Spontana länkar
Länkar som du får utan att ha gjort något aktivt alls för att få dem. Exempelvis brukar jag få länkar från bloggare om olika livsmedel där vi redan rankar ganska högt. De tittar igenom topp 4 eller topp tio i sökresultatet och länkar den bästa sidan. Syftet är att de vill ge mer information om livsmedlet.

Urban har mer att berätta om spontana och naturliga länkar:

VRE - Virtual real eastate
Det här är ett begrepp där man en jämför en webbsida med fastigheter i verkliga värden. Webbsajten kan ha ett värde som växer och en bransch finns där man investerar i VRE.

Mer att läsa om VRE:
Virtual Real Estate - Vad är det?
Forum som virtuella fastigheter

0 kommentarer

Kommentera