Hemrenovering: En tätad läcka

9/23/2009

En annan sak jag hunnit med att göra under semestern är att laga en läcka jag haft under vasken. Den har funnits länge och underligt nog varit enormt svår att hitta.

Självklart tror man att det är packningarna men trots att jag många gånger sökt var vattnet sakta droppat ut har jag inte klarat att se den. Vatten färgat med te har jag testat flera gånger med men utan att se det.

Något enormt systematiskt problem har det aldrig varit därför att vattnet samlas i en punkt innan det lämnar utsidan på rören och faller ner. Därunder har jag haft ett kärl som minimerat de risker i form av mögel och dyligt det annars kan orsaka. Sådana lösningar är dock inte felsäkra och ibland missas det att tömma dem och det börjar lukta.

Efter att många gånger sökt läckan började jag närmast fundera på om det kanske var någon form av sekundär läcka som inte direkt hade med rören direkt från vasken. Kanske att trycken i rören fick dit ledande rör att röra sig och läcka.

2009-09-22 00.30 hittade jag dock läckan. Jag kokade upp starkt hibiskus te som jag fyllde en plastbunke med ett hål i vilken jag satte i vasken. Därunder hade jag en mycket stark lampa och satt sedan och väntade. Till slut såg jag var det droppade ut.

Det var inte packningarna och inte heller någon form av sekundär läcka. Istället var det en liten mycket lokal spricka i ett av plaströren. Väl dolt där två av rören vidrörde varandra. Läckan lagades genom att en mycket vass kniv hettades upp och med den smälte jag igen sprickan. Även lim användes för att säkra ovanpå smältningen. En tunn vass kniv var det enda sättet att komma åt den undantaget att skruva ner alla rör, sedan laga läckan och slutligen montera upp det igen. Det därför att rören tryckte så hårt mot varandra.

100% tillverkningstekniskt. En svaghet i rörets gjutning som givet tiden gav problemet.

Så var det problemet löst.

1 kommentar
Swedish Research sa...

100% tillverkningstekniskt. En svaghet i rörets gjutning som givet tiden gav problemet.

2009-09-24 06:02

Kommentera